Reageren met humor

De eerste deelnemer komt binnen. Het is een grote man die een zeer stevige hand geeft. Ook verder komt hij op zijn zachtst gezegd dominant over. Je wordt een beetje bang van hem. Wat doe je? Je kunt het gedrag van je deelnemer natuurlijk negeren en denken: ‘Ach, we doen allemaal wel eens onhandig.’ Of je kunt je erdoor laten afschrikken en hem verder ontwijken. En je kunt jezelf ook berispen dat je nu al … lees verder

Introverte deelnemers trainen

‘Ik ben zelf behoorlijk extravert. Wanneer ik iets uitleg, houd ik van duidelijke reacties – gezichtsuitdrukkingen, opmerkingen en vragen geven me de bevestiging dat mijn verhaal aankomt. Nu had ik laatst een ontzettend stille groep. Bij elke uitleg of vraag: lege gezichten. Om maar interactie te krijgen, ging ik hengelen bij het kleinste knikje en hummetje van deelnemers: ‘Oh Linda, is dat voor jou herkenbaar?’ Maar daar kwam niet veel uit: ‘Nou nee, niet echt … lees verder

Confronterend starten

Confronterend starten is ideaal om de deelnemers mee te nemen in je training. Je begint met een casus uit hun praktijk en laat ze ervaren hoe lastig die is. Daarmee krijg je de deelnemers in de leerstand en ontstaat er een goede sfeer in de groep. Toch is het niet gemakkelijk om een confronterende start te ontwerpen. En als je ernaast zit, moet je als trainer hard werken om de kwartjes te laten vallen en … lees verder

Feedbackregels helpen niet

‘Ik geef vaardigheidstrainingen op een ROC. Dat is leuk werk, maar m’n rollenspellen gaan vaak moeizaam. Vooral de feedback blijft mager. Dan zeggen de observanten iets in de trant van: “Ik vond alles wel goed gaan” of “Je moet gewoon wat assertiever zijn.” Alsof een oefenaar daar iets van leert … Ik heb al vaker geprobeerd om ze de feedbackregels uit te leggen, maar dat hielp niet.’ Feedbackregels helpen niet Deze vraag kreeg ik vorige … lees verder

Activerende werkvormen? Niet altijd!

‘Voor een opleiding die ik nu geef moeten de studenten voor elke les 1 of 2 hoofdstukken uit een boek doorspitten. Ik merk dat velen van hen moeite hebben met de wetenschappelijke taal in het boek. Ik ben op zoek naar activerende werkvormen.’ Deze vraag staat op een LinkedIn groep die ik volg. En dat werkt goed, want binnen een mum van tijd komen er allerlei tips. ‘Zet de hoofdthema’s op een A4-tje en laat … lees verder

Kijken naar gedrag

Frank oefent een slecht-nieuwsgesprek en de rest van de groep observeert hoe hij een medewerker vertelt dat die de beloofde promotie niet krijgt. Of Ineke laat een bomvolle mailbox zien en demonstreert hoe ze die als professional organizer opruimt. Als trainers maken we veel gebruik van ‘kijken naar gedrag’. We geven zelf een demonstratie, laten deelnemers elkaar observeren, tonen instructiefilmpjes of laten acteurs gedrag voordoen. Meestal gaat dat goed en leren deelnemers hoe ze iets … lees verder

Start van een training

Ook al train ik bijna 25 jaar, de eerste keer na de zomervakantie is altijd weer spannend. Kan ik het nog wel, trainen? Die onzekerheid verdwijnt meestal binnen het uur. Dan zit ik in de training en, belangrijker, merk ik dat de groep er zin in heeft. Dat is een heerlijk gevoel! Mijn recept voor de goede start van een training vind je in deze instructievideo. NB. Je vindt deze en andere instructievideo’s in de … lees verder

Slechte evaluatie – hoe reageer je?

Het is het eind van de training en je vraagt de deelnemers hoe ze de training hebben ervaren. Eén deelnemer was vrij stil en je hebt de hele dag je best gedaan om hem erbij te betrekken. Uitgerekend hij zegt dan dat hij de dag te theoretisch vond en moeite had om aan te haken! Hoe moet je daarop reageren? Een slechte evaluatie Het is nooit leuk wanneer deelnemers zeggen dat ze jouw training niet … lees verder

Ontwerpen met Kolb? Linke soep

David Kolb was mijn eerste didactische liefde. De doener, dromer, denker en beslisser – ik vond het een eyeopener om een training zo te ontwerpen dat alle leerstijlen aan hun trekken kwamen. Toen ik begon als trainer maakte ik dan ook veel ontwerpen met Kolb en diens leerstijlen hadden een belangrijke plek in de eerste train de trainer die ik gaf. Maar na een tijdje ben ik ermee gestopt en afgelopen week snapte ik weer … lees verder

Belemmerende gedachten tijdens de training

Ik ben op weg naar de tweede dag van m’n training. De eerste dag was geweldig: ik heb gisteren heerlijk gewerkt en de deelnemers zijn razend enthousiast en hebben veel geleerd. Gisteravond ging ik dus blij en ontspannen naar huis, maar nu ben ik een beetje zenuwachtig. Hoe komt dat? Ik heb een goed programma en de deelnemers hebben het naar hun zin, dus waar maak ik me druk om? Als ik mijn gedachten naloop, … lees verder