Mijn 7 favoriete zinnetjes

‘Hoe was het?’ Vertel!’ ‘Hoe klinkt dit?’ Als je tijdens mijn trainingen een bingokaart zou invullen, heb je al snel zeven zinnetjes aangekruist. In dit blog: wat zijn mijn 7 favoriete zinnetjes en waarom gebruik ik die zo vaak? 1. ‘Hoe was het?’ Een deelnemer heeft zojuist een rollenspel gedaan en krijgt zo meteen feedback. Je wilt hem stoom laten afblazen, maar voorkomen dat hij zichzelf gaat analyseren. Want dat kan hij nog niet, daarvoor … lees verder

Afscheid van Kolb

In Nederland wordt het model van Kolb veel gebruikt om trainingen te ontwerpen en om aan te sluiten bij leerstijlen van deelnemers. Zelf ben ik lang fan geweest van deze aanpak, maar ik ben ervan afgestapt, omdat het effectiever kan. Door te beginnen met observerend leren, krijg je meer resultaat en zijn deelnemers gemotiveerder. In dit webinar laat ik zien waarom en hoe dat werkt. Deel 1 Aan de hand van een voorbeeld laat ik … lees verder

Van binnen naar buiten trainen of andersom 2

Vorige week heb ik een blog gepubliceerd over het proefschrift ‘Hulp als onderwijs’ van Henk van der Molen. Daarin kun je lezen hoe hij twee trainingen voor verlegen mensen met elkaar vergelijkt. Training A is opgezet als een vaardigheidstraining, training B is gericht op zelfinzicht. Beide trainingen zijn bedoeld om de deelnemers van hun verlegenheid af te helpen. Lees hier hoe die trainingen eruitzien en hoe het onderzoek is opgezet » Het blog eindigt met … lees verder

Van binnen naar buiten trainen of andersom 1

‘Ik durf geen nee te zeggen.’ ‘Als ik moet presenteren voor een grote groep voel ik me onzeker.’ ‘Ik ga die klant toch niet aanspreken? Die wil gewoon even rondkijken.’ Zomaar wat voorbeelden van deelnemers. Die komen naar een training om te leren hoe ze anders kunnen omgaan met situaties op hun werk of in hun privé leven. Daarbij gaat het zelden alleen om vaardigheden, maar ook om durven en je beter voelen bij het … lees verder

Online krachtig uitleggen – 7 tips

‘Je praat te veel!’ Een docent van een hogeschool meldt zich met een vraag. ‘Ik heb mijn studenten om feedback gevraagd en ze vinden dat mijn uitleg te lang duurt. “Je praat te veel!” De keer daarop heb ik het anders aangepakt. Ik heb verteld dat er drie soorten doelen zijn voor een bijeenkomst: kennisdoelen, houdingsdoelen en vaardigheidsdoelen. Meer niet. In groepjes moesten ze opzoeken wat die doelen precies inhouden en er voorbeelden van zoeken. … lees verder

Lessen uit de leerpsychologie

Hoe leren mensen het meest effectief en wat betekent dat voor trainers? Over die vraag gaf ik woensdag 23 september 2020 een webinar voor de Nobtra. Daarin zet ik de belangrijkste lessen uit de leerpsycholopgie op een rij. Klinkt misschien saai, maar dat is het zeker niet. Veel mensen kijken het webinar in één adem uit. De onderzoeksgegevens die ik in dit webinar presenteer, komen uit de volgende artikelen. Gist, M. E. (1989). The influence … lees verder

De tegenspeler zet raar gedrag neer

Je kent het wel: je wilt een rollenspel voor de groep doen met een tegenspeler uit de groep. Maar die zet raar gedrag neer. Hij doet overdreven, reageert niet op de oefenaar of maakt er een spelletje van. Hoe voorkomen je dat en hoe stuur je bij als het toch gebeurt? Die vraag kreeg ik van Renske. Ik geef interculturele trainingen. Deelnemers vinden het soms lastig om de tegenrol goed neer te zetten. Laatst moest … lees verder

Humor maakt je training licht

Ik volg voor de eerste keer een spinningles. Er is een fiets te weinig, dus de instructeur staat de zijne af aan de eenentwintigste deelnemer. De grappen vliegen meteen in het rond. De instructeur, man van begin zestig, vrijwel kaal met een buikje, zegt tegen een net zo oude vrouw: ‘Ik kan ook bij je achterop komen zitten, maar je vindt me te dik.’ Haar buurman: ‘Nou, je hoeft in ieder geval niet meer naar … lees verder

Online trainen met de glijbaan/trap

Vrijdag 13 maart gaf ik mijn laatste training. Toen ik wegliep, keek ik nog even in m’n vertrouwde zaaltje en dacht: ‘Wanneer zie ik jou weer terug?’ Die zondag hoorden we dat de scholen en de horeca dichtgingen. Toen was het duidelijk: we konden niet meer trainen. De eerste week waren we vooral druk met regelen en alles op ons in laten werken. Alvast wat online mogelijkheden verkennen. Onze gedachten laten gaan: hoe zouden we … lees verder

Killing the leader

Het allernaarste dat je als trainer kan gebeuren, is een killing the leader. Dat is het fenomeen dat je kritiek krijgt van de hele groep: vrijwel alle deelnemers zijn dan ontevreden over jou en je training. De meeste trainers maken dit niet vaak mee, maar als het je overkomt, is het vaak zo pijnlijk dat je het niet snel vergeet. Daarom leren we trainers in onze opleidingen hoe je hiermee kunt omgaan. Ik weet dat … lees verder