Werkvormen voor grote groepen

‘Voor een opdracht moet ik 200 mensen informeren over een voor hen belangrijk onderwerp. Ze moeten de stof echt oppakken en begrijpen wat er voor hen gaat veranderen. Wie kan mij helpen aan een passende werkvorm?’ Deze vraag stond  op de LinkedIngroep van Dutch Training Professionals en ik vind het een interessante vraag. Want al word je gevraagd om een groep te ‘informeren’, je weet dat je met alleen een verhaal weinig bereikt. Als je … lees verder

Grote misverstand over assertiviteit

Op internet vond ik een filmpje met drie scènes waarin iemand ‘nee’ zegt op een verzoek. In scènes 1 en 2 zie je de bekende valkuilen toegeven (sub-assertief reageren) of iemand afblaffen (agressief reageren). Ik vermoed dat scène 3 laat zien hoe je volgens de makers wel assertief reageert. Maar volgens mij toont dit filmpje juist het grote misverstand over assertiviteit. Je kunt de scène hieronder bekijken vanaf 1.31, maar je kunt ook de transcriptie … lees verder

Fight flight freeze

De eerste dag van een training. Een nieuwe groep: managers, allemaal collega’s van elkaar. Bij de kennismaking vraag je naar leerwensen en er lijkt weinig aandacht voor elkaar. Steeds zitten er deelnemer met hun buren te rommelen en te fluisteren. Iemand tekent wat op een blaadje, zijn buur lacht erom. Je raakt geïrriteerd. Wanneer je traint, zijn er wel vaker storingen om op te lossen: een subgroep die niet gaat oefenen, iemand die net gaat … lees verder

Waarom ik de krant niet meer lees tijdens een training

Vroeger was ik na een training altijd doodmoe. Trainde ik twee dagen achter elkaar, dan had ik de tweede dag  hoofdpijn. Mijn oplossing was in eerste instantie om meer rust te nemen tijdens de training. Wanneer de subgroepjes lekker aan het oefenen waren, ging ik even de krant lezen. Soms zelfs de leesmap, in het éne conferentieoord dat die had. Ik zie me daar nog zitten: een beetje ongemakkelijk, omdat ik ergens wel voelde dat … lees verder

Reageren met humor

De eerste deelnemer komt binnen. Het is een grote man die een zeer stevige hand geeft. Ook verder komt hij op zijn zachtst gezegd dominant over. Je wordt een beetje bang van hem. Wat doe je? Je kunt het gedrag van je deelnemer natuurlijk negeren en denken: ‘Ach, we doen allemaal wel eens onhandig.’ Of je kunt je erdoor laten afschrikken en hem verder ontwijken. En je kunt jezelf ook berispen dat je nu al … lees verder

Introverte deelnemers trainen

‘Ik ben zelf behoorlijk extravert. Wanneer ik iets uitleg, houd ik van duidelijke reacties – gezichtsuitdrukkingen, opmerkingen en vragen geven me de bevestiging dat mijn verhaal aankomt. Nu had ik laatst een ontzettend stille groep. Bij elke uitleg of vraag: lege gezichten. Om maar interactie te krijgen, ging ik hengelen bij het kleinste knikje en hummetje van deelnemers: ‘Oh Linda, is dat voor jou herkenbaar?’ Maar daar kwam niet veel uit: ‘Nou nee, niet echt … lees verder

Confronterend starten

Confronterend starten is ideaal om de deelnemers mee te nemen in je training. Je begint met een casus uit hun praktijk en laat ze ervaren hoe lastig die is. Daarmee krijg je de deelnemers in de leerstand en ontstaat er een goede sfeer in de groep. Toch is het niet gemakkelijk om een confronterende start te ontwerpen. En als je ernaast zit, moet je als trainer hard werken om de kwartjes te laten vallen en … lees verder

Feedbackregels helpen niet

‘Ik geef vaardigheidstrainingen op een ROC. Dat is leuk werk, maar m’n rollenspellen gaan vaak moeizaam. Vooral de feedback blijft mager. Dan zeggen de observanten iets in de trant van: “Ik vond alles wel goed gaan” of “Je moet gewoon wat assertiever zijn.” Alsof een oefenaar daar iets van leert … Ik heb al vaker geprobeerd om ze de feedbackregels uit te leggen, maar dat hielp niet.’ Feedbackregels helpen niet Deze vraag kreeg ik vorige … lees verder

Activerende werkvormen? Niet altijd!

‘Voor een opleiding die ik nu geef moeten de studenten voor elke les 1 of 2 hoofdstukken uit een boek doorspitten. Ik merk dat velen van hen moeite hebben met de wetenschappelijke taal in het boek. Ik ben op zoek naar activerende werkvormen.’ Deze vraag staat op een LinkedIn groep die ik volg. En dat werkt goed, want binnen een mum van tijd komen er allerlei tips. ‘Zet de hoofdthema’s op een A4-tje en laat … lees verder

Kijken naar gedrag

Frank oefent een slecht-nieuwsgesprek en de rest van de groep observeert hoe hij een medewerker vertelt dat die de beloofde promotie niet krijgt. Of Ineke laat een bomvolle mailbox zien en demonstreert hoe ze die als professional organizer opruimt. Als trainers maken we veel gebruik van ‘kijken naar gedrag’. We geven zelf een demonstratie, laten deelnemers elkaar observeren, tonen instructiefilmpjes of laten acteurs gedrag voordoen. Meestal gaat dat goed en leren deelnemers hoe ze iets … lees verder