Plusjes geven in de groep

Stel je voor, je geeft een training en bent al begonnen met je programma. Alle deelnemers luisteren aandachtig en dan komt Mathijs binnen. Enigszins luidruchtig zegt hij: ‘Sorry, sorry, druk op de weg!’ Hoe reageer je op zo’n deelnemer die te laat komt? Zeg je wat zakelijk: ‘Prima, fijn dat je er bent. Ga zitten. Ik was al begonnen en ga door oké?’ Of zeg je hartelijk: ‘Joh, dat is ook wat! Het is weer … lees verder

Het STAP-budget komt eraan

Vanaf 1 maart volgend jaar verandert er iets aan de manier waarop je als deelnemer een tegemoetkoming kunt krijgen in je opleidingskosten. Op dit moment kun je als particulier nog studiekosten aftrekken van de inkomstenbelasting. Maar vanaf 1 maart 2022 treedt het STAP-budget in werking. In deze nieuwsbrief leggen we uit hoe die subsidieregeling eruitziet en wat de gevolgen zijn voor deelnemers en aanbieders. Tot slot vertellen we wat wij ermee gaan doen. 1. Hoe … lees verder

Stoppen bij succes

Ik geef een training vergadertechnieken. Een van de deelnemers heeft geoefend met voorzitten en daarbij is nogal wat misgegaan. We analyseren wat er goed ging en vooral wat er misging. Ik vraag door en zorg ervoor dat de feedback scherp wordt. En ik geniet, want ik zie de kwartjes vallen bij de deelnemers. De oefenaar lijkt het nog niet helemaal door te hebben, dus op weg naar het lunchbuffet leg ik het nog beter uit. … lees verder

Liever banketbakker dan trainer

‘Wat een kutvak is het ook. Ik word wel banketbakker!’ Dat roept Karin in de podcast die Remko van der Drift met haar maakte over omgaan met fouten. Aan de hand van twee voorbeelden vertelt Karin hoe ze lijdt onder fouten en daar toch van probeert te leren. Klik op het plaatje hieronder om de podcast te beluisteren.

Mijn 7 favoriete zinnetjes

‘Hoe was het?’ Vertel!’ ‘Hoe klinkt dit?’ Als je tijdens mijn trainingen een bingokaart zou invullen, heb je al snel zeven zinnetjes aangekruist. In dit blog: wat zijn mijn 7 favoriete zinnetjes en waarom gebruik ik die zo vaak? 1. ‘Hoe was het?’ Een deelnemer heeft zojuist een rollenspel gedaan en krijgt zo meteen feedback. Je wilt hem stoom laten afblazen, maar voorkomen dat hij zichzelf gaat analyseren. Want dat kan hij nog niet, daarvoor … lees verder

Afscheid van Kolb

In Nederland wordt het model van Kolb veel gebruikt om trainingen te ontwerpen en om aan te sluiten bij leerstijlen van deelnemers. Zelf ben ik lang fan geweest van deze aanpak, maar ik ben ervan afgestapt, omdat het effectiever kan. Door te beginnen met observerend leren, krijg je meer resultaat en zijn deelnemers gemotiveerder. In dit webinar laat ik zien waarom en hoe dat werkt. Deel 1 Aan de hand van een voorbeeld laat ik … lees verder

Van binnen naar buiten trainen of andersom 2

Vorige week heb ik een blog gepubliceerd over het proefschrift ‘Hulp als onderwijs’ van Henk van der Molen. Daarin kun je lezen hoe hij twee trainingen voor verlegen mensen met elkaar vergelijkt. Training A is opgezet als een vaardigheidstraining, training B is gericht op zelfinzicht. Beide trainingen zijn bedoeld om de deelnemers van hun verlegenheid af te helpen. Lees hier hoe die trainingen eruitzien en hoe het onderzoek is opgezet » Het blog eindigt met … lees verder

Van binnen naar buiten trainen of andersom 1

‘Ik durf geen nee te zeggen.’ ‘Als ik moet presenteren voor een grote groep voel ik me onzeker.’ ‘Ik ga die klant toch niet aanspreken? Die wil gewoon even rondkijken.’ Zomaar wat voorbeelden van deelnemers. Die komen naar een training om te leren hoe ze anders kunnen omgaan met situaties op hun werk of in hun privé leven. Daarbij gaat het zelden alleen om vaardigheden, maar ook om durven en je beter voelen bij het … lees verder

Online krachtig uitleggen – 7 tips

‘Je praat te veel!’ Een docent van een hogeschool meldt zich met een vraag. ‘Ik heb mijn studenten om feedback gevraagd en ze vinden dat mijn uitleg te lang duurt. “Je praat te veel!” De keer daarop heb ik het anders aangepakt. Ik heb verteld dat er drie soorten doelen zijn voor een bijeenkomst: kennisdoelen, houdingsdoelen en vaardigheidsdoelen. Meer niet. In groepjes moesten ze opzoeken wat die doelen precies inhouden en er voorbeelden van zoeken. … lees verder

Lessen uit de leerpsychologie

Hoe leren mensen het meest effectief en wat betekent dat voor trainers? Over die vraag gaf ik woensdag 23 september 2020 een webinar voor de Nobtra. Daarin zet ik de belangrijkste lessen uit de leerpsycholopgie op een rij. Klinkt misschien saai, maar dat is het zeker niet. Veel mensen kijken het webinar in één adem uit. De onderzoeksgegevens die ik in dit webinar presenteer, komen uit de volgende artikelen. Gist, M. E. (1989). The influence … lees verder