Leuke werkvorm

Zoals veel trainers kijk ik altijd bij collega’s of ze nog leuke werkvormen hebben die ik zelf kan gebruiken. Bij Marieke Bouwens van de Metrisgroep vond ik een geweldige manier om te starten. Lees maar. ‘Training raadsvoorstellen schrijven: ambtenaren leren heldere, bondige en overtuigende voorstellen schrijven. Tijdens de training legt de griffier van de gemeente uit wat de rollen zijn en welke informatie de raad wil aantreffen in een voorstel. De deelnemers zijn ervaren of … lees verder

My first webinar

Vorige week heb ik voor het eerst een webinar gegeven. In dit blog doe ik verslag van mijn voorbereiding: wat heb ik gedaan en wat zijn mijn tips? Je kunt zelf bekijken hoe het ging en aan het eind kun je lezen hoe ik nu denk over webinars. Kijk jij er anders tegenaan? Laat het me vooral weten! ‘Doe je mee?’ Een maand geleden word ik benaderd door Yves Vliegen: of ik ervoor voel om … lees verder

Starten met een case?

‘Starten met een case? Ik doe het niet meer! Ik geef bijvoorbeeld een training presenteren en begin met een korte oefening: een student geeft een presentatie zodat iedereen kan ervaren dat het niet zo gemakkelijk is om je publiek te boeien. Alleen werkt dat vaak niet, want als ik de andere studenten vraag om feedback vinden ze alles wel goed! Ik moet echt trekken en sleuren om er dan een paar punten uit te halen. … lees verder

Advocaat van de duivel

Jarenlang had ik een tekening van Peter van Straaten boven mijn bureau met een vrouw die doodop in een lokaal hangt. In de deur staat een man die vraagt: ‘Maar hoe geef jij dan les?’ Voor veel trainers is dit dagelijkse praktijk. Je bent hard aan het werk om je boodschap over te brengen en als er dan kritische vragen komen, schakel je nog een tandje bij. Met als gevolg dat je ’s avonds uitgeput bent. … lees verder

Transfer van training

Vraag jij je ook wel eens af wat de transfer van training is? Aan het eind van de dag gaan deelnemers enthousiast naar huis, maar nemen ze nu eigenlijk mee van het geleerde? Vaak hoor je dat er weinig overblijft van het geleerde in organisaties: ‘Oh ja, vorig jaar hadden we een training klantgericht werken… Waarover ging dat ook alweer?’ Dat is zonde – van jouw werk, van de inspanningen van de deelnemers en van … lees verder

Werkvormen met impact

Deelnemers leren meer wanneer ze zelf aan de slag gaan met de stof. Dat weten we allemaal en daarom gebruiken we graag actieve werkvormen. Maar lang niet alle werkvormen hebben impact. Soms zijn deelnemers wel hard bezig, maar leren ze er weinig van. Hoe komt dat en wat kun je anders doen zodat werkvormen high impact worden? In dit blog bekijk ik 3 bekende werkvormen die ik de afgelopen tijd voorbij zag komen: de kruiswoordpuzzel, … lees verder

Trainer? Neem de ruimte

Waarschuwing vooraf Acht jaar geleden schreef ik onderstaand blog over het onderzoek van Amy Cuddy naar ‘power poses’. Dat was destijds vernieuwend en leek veelbelovende handvatten op te leveren voor trainers. Helaas zijn alle pogingen om de onderzoeksresultaten van Cuddy te herhalen sindsdien stukgelopen (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Power_posing). Het lijkt dan ook handig om het blog hieronder met de nodige korrels zout te nemen. Veel dank aan Bram Hoonhout van Universiteit Leiden die me hierop wees. Karin … lees verder

Rollenspellen begeleiden

Vorige week verzorgden alle deelnemers aan de opleiding train de trainer een minitraining voor externe gasten. Een van de gasten gaf ons een mooi compliment: ‘Twee weken geleden heb ik met collega’s een dag gevolgd over het werken met rollenspellen. Die vonden we zo vreselijk dat we halverwege zijn gestopt. Vandaag heb ik de hele dag rollenspellen gedaan en ik heb het niet eens gemerkt!’ Omdat veel deelnemers én trainers opzien tegen rollenspellen vroeg ik … lees verder

3 pijlers van een geslaagde training

Na de eerste dag van een tweedaagse training rijd ik naar huis. Het is niet slecht gegaan, maar ik ben niet echt tevreden: de deelnemers vielen te vaak stil, er was te weinig flow en ik heb te hard moeten werken. Waar zit hem dat nou in? En wat kan ik doen zodat het morgen beter gaat? Wat maakt het verschil tussen een training die wel oké is en een training waarover je 100% tevreden bent? … lees verder

Filmfragmenten in een training

Als ik wat langer achter elkaar train worden de deelnemers soms moe van ‘weer een oefening met een eigen casus’. En ook ik word soms flauw van mijn eigen voorbeelden. Dan is het heerlijk om een filmfragment te gebruiken. Met een stukje film van 2 minuten vertel je vaak meer dan met een uitleg van een kwartier. Bovendien heb je zo meteen een geweldige casus waar de deelnemers actief aan de slag kunnen. Maar hoe … lees verder