Uitleggen met impact

Het is 10 jaar geleden dat Gerda me de theorie van het slechtnieuwsgesprek uitlegde. Ze startte door de emotie te tekenen van de ontvanger van het slechte nieuws: die wordt bozer of verdrietiger naarmate het slechte nieuws dieper doordringt. Vervolgens tekende ze een rode lijn in het plaatje en schreef erbij: ‘over de rooie’. Als de ontvanger met zijn emotie over die lijn heengaat, heeft redelijk praten geen zin meer. Daarom moet je als brenger … lees verder

Trainen met je hart bij de deelnemer

‘Laatst trainde ik een groep managers. Eén van hen oefende een exitgesprek. Ik ergerde me aan hem, want hij deed het zó slap. Bij elk antwoord keek hij weg, hij durfde niet door te vragen, had van die softe taal en was lang van stof. Ik kreeg er echt jeuk van!’ Wat is hier aan de hand? Wat herkenbaar! Soms doet een deelnemer het zó slecht tijdens een oefening dat je je ergert. Dat komt … lees verder

Toptrainers blijven leren

Ik las laatst een interview met Clairy Polak. Daarin vertelde ze dat ze uitzendingen terugkijkt als ze ontevreden is om te analyseren wat ze niet goed deed. Ook tijdens het interview stond de tv aan en keek ze met een schuin oog naar haar programma. ‘Daar kijk ik veel te streng.’ Mooi vind ik dat, een topinterviewster die nog steeds doorleert. Aanleg of inzet? Het verhaal van Clairy Polak is helemaal in lijn met een … lees verder

Trainen versus supervisie

Een tijd geleden volgde ik een opleiding over verandermanagement. Eén van de trainers staat me nog goed bij. Hij startte de dag meestal met een algemene uitleg. Daarin was hij niet op zijn best: de uitleg was wat rommelig en abstract. Maar toen kwamen de eerste cases uit de groep. Die waren allemaal herkenbaar en spannend! En wat wist de trainer er geweldige dingen over te zeggen – echte eyeopeners! Na 2 plenaire cases vond … lees verder

Deelnemers motiveren

Je geeft training en op het programma staat ‘feedback geven’. De opdrachtgever vindt dat erg belangrijk, maar de deelnemers kennelijk niet. Als je het onderwerp introduceert, kijken ze je aan met een blik van ‘Mens, doe niet zo moeilijk. Je gaat toch niet op alle slakken zout leggen?’ Wat doe je daarmee? Stug doorgaan, is geen optie, want je bent de deelnemers nu al kwijt. Maar het hele onderwerp overslaan, kan ook niet, want dan … lees verder

Trainer, laat zien wie je bent!

De start van een training, 12 deelnemers in een kring. Eén van hen, een man van 50, zit wijdbeens op zijn stoel en kijkt me uitdagend aan. ‘Moeten we hier wat opschrijven? Want daar heb ik helemaal geen zin in!’ Wat moet ik doen? Hem z’n zin geven? ‘Nee hoor, bij mij hoeft dat niet.’ Dan leert hij minder en ben ik meteen m’n positie kwijt: 1 keer blazen en de trainer ligt om. Dan … lees verder

3 Feedbackmissers

Een paar weken geleden was het weer tijd voor de halfjaarlijkse controle van m’n lenzen. Na een tijdje kijken en hummen zei de opticien: ‘Dat ziet er goed uit. Als ik u was, zou ik overstappen op duurdere lenzen.’ Hoe reageerde ik? ‘Goed idee, doet u die maar!’ ‘Huh, nieuwe lenzen? Maar waarom dan? Alles ziet er toch goed uit?’ Ik reageerde op de laatste manier, want waarom zou ik geld uitgeven aan nieuwe lenzen … lees verder

Boeiend trainen

Hoe kan het toch dat sommige trainingen finaal langs je af glijden? De trainer is vast heel deskundig, maar toch lijkt alles uit een boekje te komen. Terwijl andere trainingen je echt raken!Wat de trainer zegt, is precies wat je zoekt. De oefeningen boeien je en je leert voortdurend. Misschien wel dezelfde theorieën uit het boekje van de eerste trainer, maar het lijkt van binnenuit te komen. Echt binnenkomen als trainer Dat effect willen we … lees verder

Trainen = stelling nemen

Een tijdje geleden volgde ik een training. Die ging helemaal volgens het boekje: de trainer vertelde netjes de theorie, stelde vragen en begeleidde een oefening. Maar echt spannend werd het niet. De deelnemers zaten er wat suf bij en raakten geen moment echt betrokken. Na afloop moest ik denken aan dit gedichtje van Joke van Leeuwen over 2 speelkameraadjes. Jij was de goeie en ik was de slechte. Ik wil liever de slechte zijn. Nee, … lees verder

Trainingsonderdelen kiezen

Als ik training geef in een conferentieoord ben ik altijd nieuwsgierig naar wat mijn buren doen. Daarom gluurde ik laatst het lokaal naast me binnen. Op het programma stonden assertiviteit (half 11), het Johari venster (half 2), de Roos van Leary (half 3) en de logische niveaus van Bateson (half 4). Na afloop zag ik dat ze ook nog het verschil tussen waarnemingen en interpretaties hadden besproken en het sandwichmodel voor feedback. Wauw! Die hadden … lees verder