Boeiend trainen

Hoe kan het toch dat sommige trainingen finaal langs je af glijden? De trainer is vast heel deskundig, maar toch lijkt alles uit een boekje te komen. Terwijl andere trainingen je echt raken!Wat de trainer zegt, is precies wat je zoekt. De oefeningen boeien je en je leert voortdurend. Misschien wel dezelfde theorieën uit het boekje van de eerste trainer, maar het lijkt van binnenuit te komen. Echt binnenkomen als trainer Dat effect willen we … lees verder

Trainen = stelling nemen

Een tijdje geleden volgde ik een training. Die ging helemaal volgens het boekje: de trainer vertelde netjes de theorie, stelde vragen en begeleidde een oefening. Maar echt spannend werd het niet. De deelnemers zaten er wat suf bij en raakten geen moment echt betrokken. Na afloop moest ik denken aan dit gedichtje van Joke van Leeuwen over 2 speelkameraadjes. Jij was de goeie en ik was de slechte. Ik wil liever de slechte zijn. Nee, … lees verder

Trainingsonderdelen kiezen

Als ik training geef in een conferentieoord ben ik altijd nieuwsgierig naar wat mijn buren doen. Daarom gluurde ik laatst het lokaal naast me binnen. Op het programma stonden assertiviteit (half 11), het Johari venster (half 2), de Roos van Leary (half 3) en de logische niveaus van Bateson (half 4). Na afloop zag ik dat ze ook nog het verschil tussen waarnemingen en interpretaties hadden besproken en het sandwichmodel voor feedback. Wauw! Die hadden … lees verder

Omgaan met lastige deelnemers

Marja is één van je deelnemers. Ze is vaak aan het woord, heeft altijd een mening en je vindt haar lastig te hanteren. Dan laat je haar oefenen: als verkoper moet ze reageren op een klacht van een klant. Dat doet ze zó fout, zó betweterig – je wordt er eng van. Daardoor komt je feedback er wat scherper uit dan goed is en zij gaat in de verdediging. Je gaat je steeds meer ergeren … lees verder

Een goede trainer weet niet alles

Je geeft voor de eerste keer training over een nieuw onderwerp. Spannend: nieuwe groep, nieuw programma, nieuwe inhoud. Dan gebeurt waarvoor je bang bent: één van de deelnemers stelt een vraag waarop je geen antwoord weet. Je probeert je eruit te redden door de vraag terug te spelen naar de groep – didactisch zeer verantwoord! Maar de andere deelnemers worden het niet eens. Een paar blijven discussiëren en de rest kijkt vragend naar jou. Of … lees verder

Leerdoelen inventariseren

Het begin van een training. De trainer heeft zijn programma enthousiast toegelicht en stelt een bekende vraag: ‘Wat zijn je leerdoelen?’ Mijn buurman heeft een mooi verhaal, maar ik schiet in een kramp. ‘En Karin, wat zijn jouw leerdoelen?’ ‘Uuh, tsja, ik weet het eigenlijk niet… Ik vind het onderwerp erg leuk en ik vind het ook belangrijk om meer te weten van de hele dynamiek in een groep.’ ‘Maar wat zijn je leerdoelen, wat … lees verder

Vaardigheden aanleren

Mijn dochter heeft al een tijdje zwemles. Oefenen in het ondiepe bad vindt ze een feestje. Elke keer mag ze spelletjes doen met lieve juffen die voortdurend zeggen hoe goed ze het doet. Maar dan gaat ze naar het diepe bad en nu krijgt ze les van een drilmeester die vanaf de kant voordoet hoe je je armen moet strekken. ‘Armen, benen, láng! Armen, benen, láng!’ Als ze iets fout doet, corrigeert hij haar meteen. … lees verder

Trainen begint met een beetje pijn

‘Wij werken bij een groot accountantsbureau. De regels zijn streng: onze accountants mogen klanten wel adviseren, maar niet met hen meewerken. Maar de accountants houden zich daar niet altijd aan en balanceren soms op het randje. Daarom wil het management iedereen ervan doordringen dat we echt ethisch moeten werken. Liever een meter van de rand af en wat omzet mislopen dan een centimeter over de rand gaan. Maar dat valt niet mee. De accountants hebben … lees verder

Heeft trainen wel effect?

Heeft trainen wel effect? De meningen over deze vraag lijken verdeeld in 2 kampen. Aan de ene kant staan de trainers die prediken van wel. Zij zien immers in hun trainingen wonderbaarlijke dingen gebeuren: deelnemers die opeens wél assertief durven zijn, managers die nu kunnen meeleven met een ontslagen medewerker, verkopers die sympathiek kunnen onderhandelen met de gespeelde klant. Aan de andere kant staan de managers die klagen dat hun medewerkers na een dure training … lees verder

Bang voor weerstand

Veel trainers zijn bang voor deelnemers die hun boodschap niet voor zoete koek slikken, maar voortdurend argumenteren en met je in discussie gaan. Daarmee lijken ze de stoelpoten onder je stoel vandaan te zagen. En voor je het weet, trekken ze de rest van de groep nog mee! Eerste neiging: discussiëren ‘Weerstand’ lijkt eng. Je eerste neiging is dan ook vaak om in discussie te gaan met zo’n deelnemer. Je zal hem wel eens uitleggen hoe … lees verder