Lastige deelnemer aanspreken

Sommige deelnemers doen behoorlijk irritant tijdens een training! Iemand die moet leren verkopen, maar bij elk onderdeel aangeeft dat hij er niks mee heeft. Een OR lid dat elke kans aangrijpt om te vertellen hoe de OR aankijkt tegen de reorganisatie. Een stil meisje dat zich voortdurend verontschuldigt. Een assertieve manager die steeds te laat komt. Zulke deelnemers kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. Dus wil je er iets aan doen, maar wat? … lees verder

Leer van je fouten

De kans is groot dat je afgelopen zomer genoten hebt van de overwinning van Epke Zonderland aan de rekstok. Fenomenaal hoe hij tijdens de Olympische Spelen 3 ‘vluchtelementen’ achter elkaar deed! Van zijn glorieuze moment zijn tientallen filmpjes te vinden op Youtube – allemaal even prachtig. Maar eigenlijk vind ik een ander filmpje nog mooier. Dat is van de Olympische Spelen in 2008 als Epke halverwege zijn oefening van de rekstok valt. Daarvan staat maar één … lees verder

Confronteren met spelvormen

Een tijd geleden trainde ik een groep projectleiders van een bloemenveiling. Uit de intake kende ik hun valkuil: ze lieten zich van alles aanleunen en raakten zo opgezadeld met onhaalbare eisen. Dat hadden ze zelf nog niet door, dus dat wilde ik hun laten ervaren met een concrete case. Maar het was mijn eerste groep en ik wist nog te weinig van hun praktijk om een herkenbare case te maken. Grote kans dat ik de … lees verder

Verander overtuigingen met een training

Soms hebben deelnemers bepaalde vaardigheden wel onder de knie, maar durven ze die niet toe te passen. Dan zijn ze bijvoorbeeld te bang om assertief te doen of te verontwaardigd om begrip te tonen. Wat doe je dan als trainer? Stuur je zulke deelnemers massaal naar de coach of kun je zelf ook aan de slag met dat onderliggende niveau? Ja, als trainer kun je prima aan de slag met onderliggende gevoelens en belemmerende overtuigingen! … lees verder

Deelnemers activeren

Sommige groepen zijn vanzelf actief. Dan leg je iets uit en vliegen de vragen je meteen om de oren. Deelnemers reageren enthousiast op elkaar, zodat het meer moeite kost om discussies te stoppen dan om ze op gang te brengen. Maar soms zijn groepen ook stil. Dan kun je ongestoord 10 minuten praten zonder dat er iemand reageert. Of het zijn elke keer dezelfden die reageren terwijl de rest van de groep met een blanco … lees verder

Geef deelnemers IETS NIEUWS!

Afgelopen weekend heb ik eindelijk Intouchables gezien. Wat een prachtige film! Ik liep als een Teletubbie de zaal uit: ‘Nog een keer, nog een keer!’ Maar ik wist ook dat ik die volgende keer niet dezelfde verrassing, lol en ontroering zou voelen. Ik heb het één keer eerder gedaan: een fantastische film 2 keer bekeken binnen een week. Met als gevolg dat ik voortdurend zat te wachten op de mooiste scènes. Die bleken nog steeds … lees verder

Krachtig communiceren = 1 ding doen

Soms heb je van die deelnemers die een gesprek volgens het boekje lijken te doen en bij wie het toch fout gaat. Waardoor komt dat? Voor de trainer is het lang niet altijd gemakkelijk om de vinger op de zere plek te leggen; laat staan voor de andere deelnemers. Neem bijvoorbeeld Marc. Tijdens een training assertiviteit wil hij oefenen hoe je een afspraak kunt afzeggen zonder dat de vriendschap eronder lijdt. Hij weet dat hij … lees verder

Gevoel samenvatten

Stel je voor, je begint aan het eerste rollenspel van een training. Eén van de deelnemers, Roel, oefent een onderhandeling met zijn baas en het gesprek loopt vast. Je geeft hem een time-out, trekt je stoel bij en vraagt: ‘Hoe was het?’ Roel zucht luid en zegt: ‘Dat is niet goed gegaan. Ik begon ook helemaal verkeerd. Ik had meteen moeten zeggen waar het op staat, maar ik kwam er zo snel niet uit.’ Wat … lees verder

Bruggetjes bouwen tussen trainingsonderdelen

Soms heb je van die trainingen waarbij het voelt alsof je elk onderdeel opnieuw moet opstarten. Als de deelnemers eenmaal bezig zijn, gaat het wel lekker. Maar zo gauw je een nieuw onderdeel start, lijkt het of de trein stilvalt. Je vraagt wie wil oefenen en niemand reageert. Je begint een uitleg en die lijkt niet binnen te komen. Of je start een oefening en je voelt dat de groep er weinig zin in heeft. … lees verder

Deelnemers aan het denken zetten

Daar sta je je verhaal te doen, 15 hoofden kijken blanco terug. Je hebt geen idee wat de deelnemers ervan vinden. Komt het aan wat je vertelt, vinden ze het interessant? Of zijn ze te beleefd om hun telefoon erbij te pakken, maar zijn ze allang afgehaakt? Voor de meeste trainers voelt deze situatie ongemakkelijk. En terecht, want je hebt geen idee of de deelnemers echt naar je luisteren. En als ze al luisteren, weet … lees verder