Hart bij de deelnemer, ook op internet

Je bent trainer en wilt beoogde deelnemers laten zien wat je te bieden hebt. Dus plaats je posts op internet waarin je valkuilen en tips deelt. Maar hoe zorg je ervoor dat mogelijke deelnemers je gaan vertrouwen en graag van je willen leren? Dat bereik je door te schrijven met je hart bij de deelnemer. Een voorbeeld: tips over gastvrijheid Laten we eens kijken naar een voorbeeld. Stel, je geeft trainingen over gastvrijheid in de … lees verder

Haal die hand uit mijn gezicht!

Het is weerzinwekkend: de chirurg tikt mijn wang even aan met een hand. Het is mijn eigen hand, maar dat voelt niet zo. Ik lig namelijk op de operatietafel voor mijn elleboog – gebroken na een val over de riem van de hond – met alleen een plaatselijke verdoving. Daardoor heb ik geen volledige narcose nodig, zal ik sneller herstellen en de eerste dag geen pijn hebben. Fijn. Maar waarop niemand me heeft voorbereid, is … lees verder

Nabespreking: van saai naar super

Nabesprekingen zijn vaak saai. De deelnemers hebben lekker geoefend, komen terug in de kring en dan gaat alle energie eruit. Een groepje vertelt hoe het ging en alle andere haken af. Jij trekt nog even door, maar iedereen haalt opgelucht adem als de nabespreking klaar is en ze kunnen doorgaan naar de volgende oefening. Maar zo hoeft het niet te gaan. Je kunt nabesprekingen interessant en super leerzaam maken als je een aantal valkuilen vermijdt … lees verder

Negatieve gedachten de baas

Een groep werkloze managers krijgt sollicitatietraining. Eén van hen is 55 jaar en zoekt al acht maanden tevergeefs werk. Ook na de training lukt het hem niet om ’n negatieve gedachten de baas te worden. Hij is bang om te falen en vraagt zich af of het niet stom is om te willen veranderen. Toch gaat hij zijn droom achterna en nu heeft hij een baan als makelaar. Hoe dat kan? Dat lees je in … lees verder

Open of gesloten vragen? Laat maar!

Veel trainers zullen het deelnemers ooit geleerd hebben: het verschil tussen open en gesloten vragen. Ik in ieder geval wel. Toch is dat onderscheid zinloos. In dit blog laat ik zien waarom. Liever geen gesloten vragen Open vragen zijn vragen waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. Ze beginnen vaak met wie, wat, waar, waarom en hoe. Een klant vertelt bijvoorbeeld dat hij twijfelt over de aankoop van een wasmachine en je vraagt: ‘Waarover twijfelt u?’ Op … lees verder

Welkom in de tunnel

Ik heb er zo genoeg van, elke keer weer die zenuwen vooraf, dat ik besluit om eens te proberen een training relaxed aan te vliegen. Gewoon, alsof ik begin aan een avondje tv: geen stress van tevoren, zin erin. Tot mijn verbazing lukt het en heb ik een prima training. Alleen schrijft een deelnemer naderhand op het evaluatieformulier: ‘Het leek alsof je de eerste ochtend niet helemaal aanwezig was.’ Ik schrik ervan en weet dat … lees verder

Mijn spannendste training ooit

Op een maandag in december geef ik mijn spannendste training ooit. Mijn groep: acht jongens van vijftien jaar. De locatie: de middelbare school van mijn kinderen. Mijn onderwerp: onderhandelen. Hun motivatie: ‘De workshop schermen zat al vol.’ Het begint met een oproep aan alle ouders. Wie wil in de talentweek van de middelbare school een workshop geven? Omdat ik nog nooit iets gedaan heb op school – geen ouderraad, luizenmoeder of overblijf – vind ik … lees verder

Normaliseren of psychologiseren

Ik wil dit blog beginnen door je enkele situaties voor te leggen en je elke keer te vragen wat je eerste reactie is. Ik geef twee opties. Natuurlijk kun je ook een eigen optie kiezen, schrijf die dan even op. 1. Aan het eind van een trainingsdag verzucht een deelnemer: ‘Pfff, ik vind het lastig hoor.’ Wat is je reactie? A. ‘Wat vind je nog moeilijk?’ B. ‘Het is ook nog lastig.’ 2. Bij de … lees verder

‘Zijn de glijbaan en de trap nu achterhaald?’

Ik krijg een mail van drie hogeschooldocenten. Ze zijn enthousiast over de nieuwe editie van Trainen een praktijkgids, waarin ik het model van Kolb vervangen heb door de veel beter onderbouwde theorie van Bandura. Daarom willen ze dat boek gaan gebruiken in hun onderwijs. Ze zijn ook enthousiast over het e-boekje waarin ik mijn methode uitleg, maar daar hebben ze een vraag bij: ‘Sta je nog achter je methode of is die achterhaald door de … lees verder

Het oplichterssyndroom

De training loopt niet lekker. Ik kan mijn vinger er niet opleggen, maar vanaf de tweede helft voelt het niet goed – te lang, te stroperig. Ik praat na met mijn collega die erbij is en die vindt dat het prima gaat. Ik probeer mijn eigen gevoel te relativeren, want ik weet dat mijn collega het wel zegt als ze kritiek heeft. Maar mijn gevoel blijft knagen. Een stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik … lees verder