Vermijd de vergadervalkuil

Soms duren discussies in een training eindeloos. Telkens wanneer je denkt dat alles wel gezegd is, duikt er weer een nieuwe vraag op en begint het van voren af aan. Als trainer denk je weleens dat het aan de groep ligt, maar het kan ook door jezelf komen. Dan trap je in de vergadervalkuil. Hoe rond je de discussie zó af dat de groep vanzelfsprekend met je meegaat? ‘Maar wat als …?’ Ik zit bij … lees verder

Help, een ‘Margreet’ in mijn groep!

‘Ik geef al heel lang leiding. Eigenlijk heb ik deze training niet meer nodig. Maar ja, de directeur zegt dat het goed is voor de onderlinge binding dat ik wel meedoe.’ Dat zegt Margreet bij de kennismaking. Zij volgt de training samen met collega’s, allemaal beginnende leidinggevenden. Ik heb de hele training last van Margreet. Het ergste moment komt op dag drie, als ze een deelnemer na een rollenspel verwijt: ‘Hoe kún je dat zo … lees verder

Meer beweging in je training

Misschien heb je het ook gelezen: zitten is het nieuwe roken. Hoe langer je op een dag zit, hoe groter de gezondheidsrisico’s. Sporten is goed, maar dagelijkse beweging nog beter. Als trainer ben je vaak in beweging, maar hoe zit het met deelnemers? Ik moet eerlijk toegeven: in mijn trainingen zaten deelnemers vaak stil, maar de laatste tijd let ik erop. Hoe kan ik ze in beweging krijgen? Dit zijn mijn drie favoriete manieren. 1. … lees verder

Waarom ik niet meer zeg dat iets makkelijk is

Vorige week was ik gasttrainer bij het laatste blok van de vakopleiding train de trainer. De trainers in opleiding geven dan een minitraining van 45 minuten voor externe gasten en collega-deelnemers en krijgen na afloop feedback. Zo is de minitraining een oogst van wat ze geleerd hebben en ze leren er natuurlijk ook weer van. Een van de trainers had een uitdagend onderwerp. Hoe zet je een interview naar je hand door je eigen kernboodschap … lees verder

Doe eens een demo: 3 variaties

‘Kun jij het niet even voordoen?’ Dat vragen deelnemers nog weleens als je ingewikkelde vaardigheden traint. ‘Hoe geef jíj een lastige klant antwoord?’ ‘Hoe reageer jíj op een verwarde bejaarde?’ En dat is begrijpelijk, want leren gaat makkelijker door de kunst af te kijken. Dat weet je misschien uit eigen ervaring: hoe heerlijk was het om als startende trainer mee te lopen met een ervaren collega! Bovendien is uit onderzoek volop bewezen dat het werkt. … lees verder

Zelf bedenken? Nee, zelf ontdekken!

Het ligt zo voor de hand. Je wilt de deelnemers betrekken bij de training, je wilt ze kritisch laten nadenken, je wilt dat de theorie van hén wordt. Dus start je niet met een uitleg, want dan haken ze snel af. In plaats daarvan laat je ze in groepjes zelf bedenken hoe het zit. Hoe ziet een goed cv eruit, wat versta je onder de competentie ‘pro-activiteit’ of hoe voer je een goed verkoopgesprek? Daarna … lees verder

Werkvorm tijdens de training bedenken

Veel trainers vinden het lastig om zelf werkvormen te bedenken en zijn er lang mee bezig. De top-3 tijdvreters. Je bent zo creatief dat je het ene na het andere idee krijgt. Maar je bent nooit echt tevreden. Je zoekt in werkvormenboeken en krijgt allerlei werkvormen geserveerd die niet passen bij jouw onderwerp. Je blokkeert. Als je aan de deelnemers denkt, zie je voor je hoe ze de werkvorm niet leuk vinden. Toch hoeft werkvormen … lees verder

Self-efficacy beliefs en trainen

Hoe kan het dat deelnemers na een heel praktische training vertellen dat ze persoonlijk gegroeid zijn? Ze zeggen dat ze meer stralen, meer durven en beter tot hun recht komen. Ik krijg dat regelmatig te horen van deelnemers aan de vakopleiding train de trainer en het verbaast me altijd een beetje. Ik geef namelijk geen persoonsgerichte opleiding en dat vertel ik iedereen bij de intake. Wie voor persoonlijke groei gaat, verwijs ik graag naar andere … lees verder

Leerdoelen: moetje of echte liefde?

Leerdoelen formuleren voelt voor veel trainers als een moetje, als een verplicht nummer. Eerlijk gezegd kan ik me dat goed voorstellen. Soms zie ik draaiboeken voorbijkomen waarin boven elk onderdeel braaf de leerdoelen verwoord staan. De bedoeling daarvan is goed; leerdoelen helpen de trainer begrijpen wat deelnemers in elk geval moeten kunnen. Maar vaak blijven de leerdoelen zo abstract dat ik toch het hele draaiboek door moet om te snappen wat de deelnemers eigenlijk gaan … lees verder

Kijk de kunst af: Behavior Modeling Training

Hoe zorg je ervoor dat de deelnemers zo veel mogelijk leren in zo kort mogelijke tijd? Dat is voor mij de kernvraag van ons vak en daarom ben ik altijd op zoek naar trainingsmethoden waardoor deelnemers nog meer leren. Tijdens die zoektocht ben ik gestuit op een enorm effectieve methode: Behavior Modeling Training. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en guess what? Het leereffect is heel groot! Het begint met therapie De aanzet tot … lees verder