Trainer of procesbegeleider?

‘Ik doe iets met groepen. Kan ik dan bij jullie terecht?’ Die vraag krijgen we vaak en dan gaan we altijd even op onderzoek uit. Want wat doe je precies met groepen? Wij maken onderscheid tussen trainer en procesbegeleider. Omdat ik merk dat dit voor veel mensen een eyeopener is, zet ik in dit blog neer wat ik onder de beide rollen versta. Wat doe je het liefst? Eerst een testje. Stel je voor, je … lees verder

Daar zit wat in, toch?

Hoe breng je moeiteloos een discussie op gang in een training? Hoe laat je de deelnemers elkaar aan het denken zetten, zonder dat het je als trainer veel energie kost? Het geheim zit ‘m in het zinnetje ‘Daar zit wat in, toch?’ Wanneer je dat op het juiste moment gebruikt, krijg je al snel een spannende discussie. In dit blog lees je hoe dat werkt. Waarom een discussie? Stel je voor, je bent gevraagd om … lees verder

Mijn groep stelt zo veel vragen!

Ik sta voor de groep en krijg het warm. Het is allang tijd om te oefenen, maar er komen steeds veel vragen. Telkens wanneer ik denk dat het helder is, duikt er een nieuwe op. Ik zie sommige deelnemers afhaken. Zal ik zeggen dat ik wil doorgaan? Ik zie ook dat de vragenstellers duidelijkheid nodig hebben. Wanneer ik die niet geef, gaan ze verder discussiëren in de subgroepjes in plaats van oefenen en dat wil … lees verder

Meer zitten, beter trainen

‘Ga staan!’ fluistert Arrien me toe. Ik ben net in dienst bij DLV en geef samen met hem mijn eerste training. Ik doe de aftrap. Braaf ga ik staan. Later legt Arrien uit dat hij wil dat ik meer autoriteit pak. Hij staat zelf ook altijd bij de opening, want een trainer moet overwicht uitstralen. Ik ben jonger dan de meeste deelnemers en vrouw tussen de mannen, dus ik moet extra compenseren. Destijds leek het … lees verder

Vermijd de vergadervalkuil

Soms duren discussies in een training eindeloos. Telkens wanneer je denkt dat alles wel gezegd is, duikt er weer een nieuwe vraag op en begint het van voren af aan. Als trainer denk je weleens dat het aan de groep ligt, maar het kan ook door jezelf komen. Dan trap je in de vergadervalkuil. Hoe rond je de discussie zó af dat de groep vanzelfsprekend met je meegaat? ‘Maar wat als …?’ Ik zit bij … lees verder

Help, een ‘Margreet’ in mijn groep!

‘Ik geef al heel lang leiding. Eigenlijk heb ik deze training niet meer nodig. Maar ja, de directeur zegt dat het goed is voor de onderlinge binding dat ik wel meedoe.’ Dat zegt Margreet bij de kennismaking. Zij volgt de training samen met collega’s, allemaal beginnende leidinggevenden. Ik heb de hele training last van Margreet. Het ergste moment komt op dag drie, als ze een deelnemer na een rollenspel verwijt: ‘Hoe kún je dat zo … lees verder

Meer beweging in je training

Misschien heb je het ook gelezen: zitten is het nieuwe roken. Hoe langer je op een dag zit, hoe groter de gezondheidsrisico’s. Sporten is goed, maar dagelijkse beweging nog beter. Als trainer ben je vaak in beweging, maar hoe zit het met deelnemers? Ik moet eerlijk toegeven: in mijn trainingen zaten deelnemers vaak stil, maar de laatste tijd let ik erop. Hoe kan ik ze in beweging krijgen? Dit zijn mijn drie favoriete manieren. 1. … lees verder

Waarom ik niet meer zeg dat iets makkelijk is

Vorige week was ik gasttrainer bij het laatste blok van de opleiding Train de trainer. De trainers in opleiding geven dan een minitraining van 45 minuten voor externe gasten en collega-deelnemers en krijgen na afloop feedback. Zo is de minitraining een oogst van wat ze geleerd hebben en ze leren er natuurlijk ook weer van. Een van de trainers had een uitdagend onderwerp. Hoe zet je een interview naar je hand door je eigen kernboodschap … lees verder

Doe eens een demo: 3 variaties

‘Kun jij het niet even voordoen?’ Dat vragen deelnemers nog weleens als je ingewikkelde vaardigheden traint. ‘Hoe geef jíj een lastige klant antwoord?’ ‘Hoe reageer jíj op een verwarde bejaarde?’ En dat is begrijpelijk, want leren gaat makkelijker door de kunst af te kijken. Dat weet je misschien uit eigen ervaring: hoe heerlijk was het om als startende trainer mee te lopen met een ervaren collega! Bovendien is uit onderzoek volop bewezen dat het werkt. … lees verder

Zelf bedenken? Nee, zelf ontdekken!

Het ligt zo voor de hand. Je wilt de deelnemers betrekken bij de training, je wilt ze kritisch laten nadenken, je wilt dat de theorie van hén wordt. Dus start je niet met een uitleg, want dan haken ze snel af. In plaats daarvan laat je ze in groepjes zelf bedenken hoe het zit. Hoe ziet een goed cv eruit, wat versta je onder de competentie ‘pro-activiteit’ of hoe voer je een goed verkoopgesprek? Daarna … lees verder