Demonstratie met fouten? Niet erg!

Eind augustus verzorg ik samen met Daan Rookmaaker een workshop voor Nobtra-trainers. De workshop gaat over demonstreren. Vooraf heb ik gevraagd of de trainers dat weleens doen. Wat blijkt? De helft van de aanwezigen geeft af en toe een demonstratie en de andere helft wil het gaan doen. Dat was 25 jaar geleden wel anders. Toen ik begon met trainen, gaf ik nooit demo’s en mijn collega’s ook niet. Ik vond het mijn taak om … lees verder

‘Houd je rug recht, Karin!’

Ik ga nu twee jaar naar een sportschool in de buurt voor lessen ‘pump’ en ben erg tevreden. De instructeur is aardig, doet het goed voor en ik werk me elke les in het zweet. Als het lukt, ga ik twee keer per week: op woensdag en op zondag. Dan schrapt de sportschool mijn les op woensdag. Gelukkig is er nog een tweede sportschool in de buurt waar ze dezelfde les geven. Als ik daar … lees verder

E-learning als brug naar de praktijk

E-learning is hot, maar hoe zet je het effectief in? Veel trainers gebruiken e-learning om deelnemers vóór de training aan het werk te zetten, zodat ze tijdens de training sneller en effectiever kunnen oefenen. Wij doen dit andersom: eerst de training en dan de e-learning. In dit blog leg ik uit waarom wij dat zo doen en geef ik praktische tips. E-learning vooraf: het ligt zo voor de hand Met e-learning kun je deelnemers vóór … lees verder

Trainen voor alle leerstijlen

Het ligt zo voor de hand: verschillende deelnemers hebben verschillende leerstijlen. En dus doe je als trainer je best om je werkvormen af te stemmen op je deelnemers. Een doener geef je dingen te doen en een denker zet je aan het denken. Een introvert laat je rustig werken en een extrovert geef je dynamische oefeningen in groepen. En een muzikale deelnemer dien je door muziek op te nemen in een of meer werkvormen. Lang … lees verder

Shit, mijn training loopt weer uit

Heb je weleens dat je tegen het eind van een training moet jagen om aan alles toe te komen? Dat je steeds te weinig tijd hebt voor oefeningen of dat je het laatste onderdeel moet overslaan, omdat het al tijd is? Als dat zo is, heb je waarschijnlijk moeite met je tijdmanagement. In dit blog lees je wat je daaraan doet, zodat je relaxed kunt trainen. 1. Maak een planning Goed tijdmanagement begint met een … lees verder

10 tips om rollenspellen echt te maken

Rollenspellen zijn een geweldige werkvorm. Maar vaak klagen deelnemers dat ze niet echt voelen en dat haalt de sjeu er wel vanaf, want dan leren ze minder.  Gelukkig kun je als trainer veel doen om rollenspellen echt te maken. 1. Werk met echte situaties Rollenspellen worden veel echter wanneer deelnemers eigen situaties inbrengen. Werk daarom het liefst met situaties die de deelnemers zelf inbrengen. Als Marieke op haar werk last heeft van een collega voelt … lees verder

3 tips om deelnemers snel aan boord te krijgen

Ik geef trainingen over projectmanagement. Veel van mijn deelnemers zijn beginners die geen idee hebben wat dat inhoudt. Daarom start ik altijd met een overzicht van wat projecten zijn en hoe je die aanstuurt. Maar na m’n inleiding heb ik het gevoel dat ze het nog niet snappen. En de ervaren deelnemers zie ik juist in de weerstand schieten. ‘Zo werkt het bij ons niet!’ Hoe kan ik mijn training zo beginnen dat ik alle … lees verder

Trainer of procesbegeleider?

‘Ik doe iets met groepen. Kan ik dan bij jullie terecht?’ Die vraag krijgen we vaak en dan gaan we altijd even op onderzoek uit. Want wat doe je precies met groepen? Wij maken onderscheid tussen trainer en procesbegeleider. Omdat ik merk dat dit voor veel mensen een eyeopener is, zet ik in dit blog neer wat ik onder de beide rollen versta. Wat doe je het liefst? Eerst een testje. Stel je voor, je … lees verder

Daar zit wat in, toch?

Hoe breng je moeiteloos een discussie op gang in een training? Hoe laat je de deelnemers elkaar aan het denken zetten, zonder dat het je als trainer veel energie kost? Het geheim zit ‘m in het zinnetje ‘Daar zit wat in, toch?’ Wanneer je dat op het juiste moment gebruikt, krijg je al snel een spannende discussie. In dit blog lees je hoe dat werkt. Waarom een discussie? Stel je voor, je bent gevraagd om … lees verder

Mijn groep stelt zo veel vragen!

Ik sta voor de groep en krijg het warm. Het is allang tijd om te oefenen, maar er komen steeds veel vragen. Telkens wanneer ik denk dat het helder is, duikt er een nieuwe op. Ik zie sommige deelnemers afhaken. Zal ik zeggen dat ik wil doorgaan? Ik zie ook dat de vragenstellers duidelijkheid nodig hebben. Wanneer ik die niet geef, gaan ze verder discussiëren in de subgroepjes in plaats van oefenen en dat wil … lees verder