Afscheid van Kolb

In trainend Nederland wordt het model van Kolb veel gebruikt. Hij laat zien dat deelnemers vooral leren van eigen ervaringen en niet van uitleg. Zelf ben ik ook lang fan geweest van Kolb. In mijn eerste boek, Trainen een praktijkgids, had zijn model een prominente plaats. Maar intussen heb ik er afscheid van genomen.

In het webinar hieronder neem ik je mee op mijn reis met Kolb. Hoe ik zijn model ontdekte, er verliefd op werd, er twijfels bij kreeg en er afscheid van nam. En ik stel je voor aan mijn nieuwe liefde: een model waarbij deelnemers eerst observerend en dán pas ervarend leren. De opname bestaat uit twee delen: vergeet dus niet naar beneden te scrollen!

Deel 1

Deel 2

Meer lezen over het leertheoretisch model dat beschrijft hoe deelnemers eerst observerend en dan pas ervarend leren? Lees dan het artikel Social origins of self-regulatory competence van Dale Schunk en Barry Zimmerman.

6 gedachten over “Afscheid van Kolb”

  1. Dank je Karin!! Yess.

    Als danser en later judoka/jiujitsuka was het principe heel simpel: Praatje (door de docent), Plaatje (door de docent of al ervaren leerlingen), Daadje (zelf doen, heel veel doen, herhalen, herhalen, herhalen, met instructies, correcties, opnieuw voordoen en tips door de docent) en als je het goed deed: Chocolaatje (compliment). Daarna in de praktijk (repetities en theatervoorstelling of wedstrijd) het doen met nog steeds de docent op de achtergrond. Met waar nodig nabebespreking. En dan als ervaren danser of sporter gaandeweg in staat raken jezelf te corrigeren en verbeteren. Met daarbij hulp van feedback en feedforward van buddies (collega dansers of sporters).

    Uit de psychologie weten we al heel lang hoe mensen leren. (Maar dat is zooo 1900, dus who cares). Zo modern waren we dus toen al besef ik bij het zien van jouw gave filmpje. 😀

    Beantwoorden
  2. Hoi Karin, wat gaaf dat je dit deelt. Ook al gebruiken ik en mijn collega’s jouw model in onze trainingen en hebben we daar afgelopen jaar met jouw hulp hier veel over geleerd. Dit webinar levert mij weer nieuwe inzichten. Ik heb al ook direct een idee voor concrete aanpassing in een training. Dank je wel voor de inspiratie.

    Beantwoorden
  3. Dank voor het delen van jullie inzicht Karin ( en Peter!), Ik herken veel van de training Interactief online trainen. Ik ben al bezig om die inzichten te verwerken dit is dan zo fijn om het nog een keer op een rijtje te krijgen. Dank!

    Beantwoorden
  4. Hoi Karin, dank voor je inspirerende verhaal. Wat een eye opener: de overschatting van eigen ervaringen als uitgangspunt. En om te starten met observerend leren. Dit kan ik ook als docente in het hbo goed toepassen! Ik kijk uit naar deel 2!

    Beantwoorden

Plaats een reactie