Afscheid van Kolb

In Nederland wordt het model van Kolb veel gebruikt om trainingen te ontwerpen en om aan te sluiten bij leerstijlen van deelnemers. Zelf ben ik lang fan geweest van deze aanpak, maar ik ben ervan afgestapt, omdat het effectiever kan. Door te beginnen met observerend leren, krijg je meer resultaat en zijn deelnemers gemotiveerder. In dit webinar laat ik zien waarom en hoe dat werkt.

Deel 1

Aan de hand van een voorbeeld laat ik zien waarom de leercirkel van Kolb niet zo effectief is. Daarna leg ik uit dat ervarend leren effectiever wordt als je begint met observerend leren. Ik licht de vier stappen toe: van observerend leren naar ervarend leren.

Deel 2

Ik beschrijf kort vijf onderzoeken. Drie onderzoeken laten zien dat beginnen met observerend leren effectiever is dan beginnen met ervaren leren. En twee onderzoeken laten zien dat observerend leren effectief is voor alle leerstijlen. Daarna geef ik drie voorbeelden hoe je met deze trainingsopbouw allerlei werkvormen kunt gebruiken: je kunt nog steeds beginnen met een discussie, in tweetallen of werken met een acteur.

Meer lezen over het leertheoretisch model dat beschrijft hoe deelnemers eerst observerend en dan pas ervarend leren? Lees dan het artikel Social origins of self-regulatory competence van Dale Schunk en Barry Zimmerman.

12 gedachten over “Afscheid van Kolb”

  1. Dank je Karin!! Yess.

    Als danser en later judoka/jiujitsuka was het principe heel simpel: Praatje (door de docent), Plaatje (door de docent of al ervaren leerlingen), Daadje (zelf doen, heel veel doen, herhalen, herhalen, herhalen, met instructies, correcties, opnieuw voordoen en tips door de docent) en als je het goed deed: Chocolaatje (compliment). Daarna in de praktijk (repetities en theatervoorstelling of wedstrijd) het doen met nog steeds de docent op de achtergrond. Met waar nodig nabebespreking. En dan als ervaren danser of sporter gaandeweg in staat raken jezelf te corrigeren en verbeteren. Met daarbij hulp van feedback en feedforward van buddies (collega dansers of sporters).

    Uit de psychologie weten we al heel lang hoe mensen leren. (Maar dat is zooo 1900, dus who cares). Zo modern waren we dus toen al besef ik bij het zien van jouw gave filmpje. 😀

    Beantwoorden
  2. Hoi Karin, wat gaaf dat je dit deelt. Ook al gebruiken ik en mijn collega’s jouw model in onze trainingen en hebben we daar afgelopen jaar met jouw hulp hier veel over geleerd. Dit webinar levert mij weer nieuwe inzichten. Ik heb al ook direct een idee voor concrete aanpassing in een training. Dank je wel voor de inspiratie.

    Beantwoorden
  3. Dank voor het delen van jullie inzicht Karin ( en Peter!), Ik herken veel van de training Interactief online trainen. Ik ben al bezig om die inzichten te verwerken dit is dan zo fijn om het nog een keer op een rijtje te krijgen. Dank!

    Beantwoorden
  4. Hoi Karin, dank voor je inspirerende verhaal. Wat een eye opener: de overschatting van eigen ervaringen als uitgangspunt. En om te starten met observerend leren. Dit kan ik ook als docente in het hbo goed toepassen! Ik kijk uit naar deel 2!

    Beantwoorden
  5. Beste Karin, dank voor het delen! Ik was al enthousiast over deel een. Observerend leren is plaatsvervangend ervaren. Mooi! Ik herken het ook uit mijn eigen ervaring. Eerst even kijken naar anderen helpt mij op gang om het vervolgens zelf te gaan ervaren en uitproberen. Ook deel 2 was erg leerzaam. Ik krijg er meteen weer ideeën door om mijn eigen trainingen effectiever te maken.

    Beantwoorden
  6. Beste Erik,

    Dank voor je reactie. Erg grappig, omdat Manon Ruiters destijds als eerste een recensie schreef over Trainen, een praktijkgids en daarin erg kritisch was over Kolb. Nu lijken de rollen omgedraaid.

    Toch is dat niet zo, denk ik. Wat ik uit het artikel en ander werk van Manon weet, is dat zij zich richt op leren in de breedste zin van het woord. Op de werkplek denk ik dat het heel functioneel is als mensen reflecteren op hun handelen en ervaringen bespreken met collega’s.

    Ik heb het over trainen en dat is een veel nauwere focus. Natuurlijk kijk je voor een training eerst of er een leerbehoefte is en of trainen de beste aanpak is. En als dat zo is, dan is ervarend leren niet de beste aanpak. Mensen in een training zelf het wiel laten uitvinden, duurt lang en leidt tot minder goede resultaten dan mensen laten leren van voorbeelden. Vervolgens laat je ze eerst in de training oefenen, en daarna in hun praktijk. Stapje voor stapje komt er zo steeds meer ervarend leren in. Ik noem dat zelfregulatie, maar dat lijkt behoorlijk veel op de leercirkel van Kolb.

    Dus het een sluit het ander niet uit: ervarend leren op de werkplek en in de training starten met observerend leren.

    Beantwoorden
  7. Dankjewel en fijn dat ik het webinar alsnog kon bekijken omdat ik er destijds niet bij kon zijn. Inspirerend verhaal en ik ga er nog meer over lezen.

    Ik denk dat deze aanpak en Kolb prima hand in hand kunnen gaan en dat het steeds afhangt van het thema van de training, waar je voor kiest. De voorbeelden zijn steeds vaardigheden die getraind worden, bij een andersoortige training zal het wellicht toch prettiger zijn om Kolb trouw te blijven. Of een eigen stijl te vormen. Niets zo lekker als huisgemaakte appeltaart, toch?

    Beantwoorden
  8. Zo inspirerend dit webinar! Krijg gelijk zin om m’n trainingen te verbeteren. 😃 Nog wel een vraagje over die checklist. Geef je die ook al tijdens je demo? Of geef je die daarna als je reflecteert op de demo? Of sla je die reflectie zelfs over?

    Beantwoorden

Plaats een reactie