Geef deelnemers IETS NIEUWS!

Afgelopen weekend heb ik eindelijk Intouchables gezien. Wat een prachtige film! Ik liep als een Teletubbie de zaal uit: ‘Nog een keer, nog een keer!’ Maar ik wist ook dat ik die volgende keer niet dezelfde verrassing, lol en ontroering zou voelen. Ik heb het één keer eerder gedaan: een fantastische film 2 keer bekeken binnen een week. Met als gevolg dat ik voortdurend zat te wachten op de mooiste scènes. Die bleken nog steeds … lees verder

Krachtig communiceren = 1 ding doen

Soms heb je van die deelnemers die een gesprek volgens het boekje lijken te doen en bij wie het toch fout gaat. Waardoor komt dat? Voor de trainer is het lang niet altijd gemakkelijk om de vinger op de zere plek te leggen; laat staan voor de andere deelnemers. Neem bijvoorbeeld Marc. Tijdens een training assertiviteit wil hij oefenen hoe je een afspraak kunt afzeggen zonder dat de vriendschap eronder lijdt. Hij weet dat hij … lees verder

Gevoel samenvatten

Stel je voor, je begint aan het eerste rollenspel van een training. Eén van de deelnemers, Roel, oefent een onderhandeling met zijn baas en het gesprek loopt vast. Je geeft hem een time-out, trekt je stoel bij en vraagt: ‘Hoe was het?’ Roel zucht luid en zegt: ‘Dat is niet goed gegaan. Ik begon ook helemaal verkeerd. Ik had meteen moeten zeggen waar het op staat, maar ik kwam er zo snel niet uit.’ Wat … lees verder

Bruggetjes bouwen tussen trainingsonderdelen

Soms heb je van die trainingen waarbij het voelt alsof je elk onderdeel opnieuw moet opstarten. Als de deelnemers eenmaal bezig zijn, gaat het wel lekker. Maar zo gauw je een nieuw onderdeel start, lijkt het of de trein stilvalt. Je vraagt wie wil oefenen en niemand reageert. Je begint een uitleg en die lijkt niet binnen te komen. Of je start een oefening en je voelt dat de groep er weinig zin in heeft. … lees verder

Deelnemers aan het denken zetten

Daar sta je je verhaal te doen, 15 hoofden kijken blanco terug. Je hebt geen idee wat de deelnemers ervan vinden. Komt het aan wat je vertelt, vinden ze het interessant? Of zijn ze te beleefd om hun telefoon erbij te pakken, maar zijn ze allang afgehaakt? Voor de meeste trainers voelt deze situatie ongemakkelijk. En terecht, want je hebt geen idee of de deelnemers echt naar je luisteren. En als ze al luisteren, weet … lees verder

Ken deelnemers bij hun naam

De ochtend van de tweede trainingsdag. Ik vraag de groep of er nog losse eindjes zijn van de dag ervoor. Pieter moet zijn ei kwijt. Hij is boos, want ik heb hem gisteren bij de oefening consequent Marc genoemd. Hij voelt zich niet gezien. Ik stamel dat ik hem wel zie, maar dat hij zo lijkt op iemand anders dat ik me steeds vergis. Pieter is niet overtuigd, dat voel ik. Het komt pas goed, … lees verder

Uitleggen met impact

Het is 10 jaar geleden dat Gerda me de theorie van het slechtnieuwsgesprek uitlegde. Ze startte door de emotie te tekenen van de ontvanger van het slechte nieuws: die wordt bozer of verdrietiger naarmate het slechte nieuws dieper doordringt. Vervolgens tekende ze een rode lijn in het plaatje en schreef erbij: ‘over de rooie’. Als de ontvanger met zijn emotie over die lijn heengaat, heeft redelijk praten geen zin meer. Daarom moet je als brenger … lees verder

Trainen met je hart bij de deelnemer

‘Laatst trainde ik een groep managers. Eén van hen oefende een exitgesprek. Ik ergerde me aan hem, want hij deed het zó slap. Bij elk antwoord keek hij weg, hij durfde niet door te vragen, had van die softe taal en was lang van stof. Ik kreeg er echt jeuk van!’ Wat is hier aan de hand? Wat herkenbaar! Soms doet een deelnemer het zó slecht tijdens een oefening dat je je ergert. Dat komt … lees verder

Toptrainers blijven leren

Ik las laatst een interview met Clairy Polak. Daarin vertelde ze dat ze uitzendingen terugkijkt als ze ontevreden is om te analyseren wat ze niet goed deed. Ook tijdens het interview stond de tv aan en keek ze met een schuin oog naar haar programma. ‘Daar kijk ik veel te streng.’ Mooi vind ik dat, een topinterviewster die nog steeds doorleert. Aanleg of inzet? Het verhaal van Clairy Polak is helemaal in lijn met een … lees verder

Trainen versus supervisie

Een tijd geleden volgde ik een opleiding over verandermanagement. Eén van de trainers staat me nog goed bij. Hij startte de dag meestal met een algemene uitleg. Daarin was hij niet op zijn best: de uitleg was wat rommelig en abstract. Maar toen kwamen de eerste cases uit de groep. Die waren allemaal herkenbaar en spannend! En wat wist de trainer er geweldige dingen over te zeggen – echte eyeopeners! Na 2 plenaire cases vond … lees verder