Van ‘praten over’ naar doen – dit is de truc

‘Plenair willen mijn deelnemers best oefenen, maar in subgroepen komt het er niet van. Dan blijven ze maar praten over wat ze kunnen doen en gaan ze pas aan de slag als ik binnenkom. Dat is onwerkbaar met vier of zes subgroepjes. Bovendien voel ik me dan net een schooljuf!’

Hoe zet je deelnemers aan het werk in subgroepjes? Die vraag krijg ik veel van trainers en dat is best logisch. Want een training heeft veel meer rendement als de deelnemers samen gaan oefenen. Hieronder zie je wat je als trainer doet om dat voor elkaar te krijgen.

Marga krijgt haar deelnemers niet aan de slag

Marga, deelnemer aan een in company training, vraagt hoe ze haar deelnemers zover krijgt dat ze aan het werk gaan in subgroepen. Ik vraag haar of ze wil laten zien hoe ze de deelnemers instrueert. Dat doet ze. Na een paar minuten zetten we de instructie stop en kijken we wat het effect is. De deelnemers weten niet met welke casus ze moeten oefenen en zijn dus niet gemotiveerd om aan de slag te gaan. Ik geef een tip om de instructie op een andere manier aan te vliegen en dat werkt heel goed. De deelnemers hebben nu echt zin om aan de slag te gaan.

Van ‘praten over’ naar doen – dit is de truc

Houd tijdens je instructie dus een goede volgorde aan. Laat de deelnemers eerst cases bedenken, geef daarna aan wat de oefening oplevert en geef dan pas instructie. Hieronder vind je de checklist met alle stappen.

1. Cases op tafel

  • Geef voorbeelden van cases.
  • Geef deelnemers de tijd om een eigen voorbeeld te bedenken.
  • Check of de situatie geschikt is voor de oefening.

2. What’s in it for me?

  • Vertel enthousiast wat de oefening oplevert voor de cases die de deelnemers hebben ingebracht.

3. Helderheid over de oefening

  • Geef eerst een overzicht van de opzet.
  • Leg stap voor stap uit wat de groep moet doen. Teken dit uit op flap en/of doe het voor.
  • Bij een oefening op papier: deel de oefening uit en laat hem lezen.

4. Logistiek

  • Laat groepjes vormen; zorg dat de deelnemers mengen.
  • Geef een eindtijd mee.
  • Geef het startsein.

Ook zo leren trainen?

Wil je de didactiek van het trainen helemaal in de vingers krijgen? Dan is de vakopleiding Train de trainer misschien iets voor jou. Ben je al 5 jaar of langer trainer, dan kan de opleiding Didactisch meesterschap beter bij je passen.

16 gedachten over “Van ‘praten over’ naar doen – dit is de truc”

  1. Een prachtig filmpje Karin. Ik heb het met veel plezier bekeken. Ik vind het vooral zo leuk dat jullie ook niet doen alsof het echt is. Je komt er als trainer ook af en toe lekker direct tussendoor. Dat geeft m.i. wat ontspanning aan de oefensituatie, maar tegelijk kan iedereen er wel van leren.

    Beantwoorden
    • Beste Arie,
      dank je wel!
      Ik zit nog te puzzelen op je uitspraak dat we niet doen of het echt is. Bedoel je dat ik bij de start van mijn eigen feedback zeg dat het natuurlijk een gekunstelde situatie is? Of dat we zoveel lachen en dat ik meehelpt?
      Want dat doe ik allemaal – en tegelijkertijd voelt het superecht en voelen deelnemers dat volgens mij ook zo.
      Dus: ben benieuwd wat je bedoelt. Kan je nog wat meer uitleg geven?

      Beantwoorden
  2. Ha Karin,
    Wat fijn dat je dit filmpje deelt! De inhoud, vorm, lengte en vooral de sfeer die zo mijn huiskamer binnenkomt, maakt het heel leuk en nuttig om te bekijken. Het brengt me nóg meer inzicht dan het lezen van je leuke columns. Top!!

    Beantwoorden
    • Beste Bert,
      ik kan me je reactie voorstellen. Jij hebt zelf natuurlijk prachtige zalen en op het filmpje zie je inderdaad niet hoe mooi de lokatie is. Ik ben echter ook erg tevreden over kasteel Hoekelum en de deelnemers zijn ook altijd heel blij als ze aan komen lopen en het kasteel binnenstappen.

      Beantwoorden
  3. Wat een aansprekende demonstratie! Ik herken een aantal stappen die ik doe in mijn trainingen (oa geleerd heb bij werken met de successpiraal en tweedaagse didactische werkvormen van enige jaren geleden) en die goed werken. Ik realiseer me nu ook dat ik stap 1 niet goed uitwerk mn niet check of het goede casussen zijn, waardoor het soms rommelig verloopt en er veel discussie ontstaat. Dank!

    Beantwoorden
  4. Super handig, je blog, het was inderdaad een punt waar ik tegenaan liep tijdens mijn trainingen… nu weet ik hoe ik de subgroepen direct aan het werk kan krijgen! Dank 😀

    Beantwoorden
  5. Wat mooi om het verschil te zien! Ik merk dat ik bij de eerste versie zelf probeert om de gaten te vullen in de kennis die ik nodig heb om de oefening te doen. Bij de tweede versie hoeft dat niet, het loopt vloeiend. Onbewust heb ik wel eerder geregistreerd dat de tweede versie logisch is en dat (goede) trainers die toepassen, maar nu het expliciet is zit het veel beter in mijn hoofd hoe dit te doen. Dank voor het heldere filmpje!

    Beantwoorden

Plaats een reactie