Evidence-based trainen met de glijbaan

Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat je deelnemers het meest motiveert en laat leren als je een training start met een voorbeeld uit de praktijk. Dat kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door zelf een demonstratie te geven of door een rollenspel voor de groep te begeleiden.

Maar voor trainers zijn demonstraties en rollenspellen meteen ook de meest uitdagende werkvormen om te begeleiden. Je moet veel ballen tegelijk in de lucht houden: inhoudelijk scherp zijn, het contact met de oefenaar en/of tegenspeler goed houden, de feedback uit de groep stroomlijnen, zorgen dat je de vaardigheid goed voordoet of de oefenaar begeleiden naar succes: ga er maar aan staan.

In de training Evidence-based trainen met de glijbaan leer je hoe je demonstraties en rollenspellen voor de groep goed begegeleidt. Als je dat eenmaal kunt, is je succes verzekerd. Deelnemers doen enthousiast mee, er vallen kwartjes en de toon is gezet: we gaan samen aan de slag!

Bij Karin ga je aan de slag. Niets achterover in je stoel zitten, maar ervaren. De opbouw van Karin is veilig en volgens haar eigen methode. Mooi staaltje ‘practice what you preach’.
– Shamal Binnendijk Vakopleiding train de trainer

Doelgroep

De training Evidence-based trainen met de glijbaan is bedoeld voor soft skills trainers. Je traint communicatievaardigheden, zoals coachingsvaardigheden, leidinggeven, presenteren, verkoopvaardigheden, omgaan met agressie, aanspreken enzovoort. We gaan ervan uit dat je minstens HBO werk- en denkniveau hebt.

Opbrengst

Met de training Evidence-based trainen met de glijbaan zorg je voor een actieve start van je training. Deelnemers staan meteen ‘aan’ en leren zienderogen. Bovendien bouwen deelnemers met beide werkvormen meteen een sterk mentaal beeld op van de vaardigheid. In het boek Evidence based trainen lees je hoe je training daarmee meteen meer resultaat heeft.

Vanmorgen dag 2 gegeven aan een groep nieuw leidinggevenden (dag 1 was voordat ik deze training bij de School voor training volgde). Aan het eind vroeg ik aan de deelnemers hoe ze zich voelden: wat een verschil met de vorige keer! Toen waren ze moe en vol van alle info (ik weet nu: te veel tips en geen succeservaring). Maar vandaag hadden ze energie en vertrouwen dat ze het geleerde konden toepassen! Super!!! Ik ben heel blij en dankbaar dat ik deze training bij De galan school voor training heb gevolgd.
– Nadja Ottens, Vakopleiding train de trainer

Bijzonder aan deze training is dat ik het geleerde direct in de praktijk kan brengen en dat het een enorm verschil maakt in mijn trainingen. Mijn deelnemers leren veel meer van de rollenspellen en ik heb er meer plezier in!
– Merel Luichies Vakopleiding train de trainer

Programma

In de training Evidence-based trainen met de glijbaan ga je veel oefenen en ervaar je onze methode aan den lijve. Daardoor snap je hoe die wekt en merk je hoe effectief ze is. In de training leer je de volgende twee werkvormen.

Een rollenspel voor de groep met herkansing en succes

Binnen een half uur een deelnemer met een eigen casus voor de groep… spanning en leren gegarandeerd. Maar hoe krijg je iemand zo ver en hoe maak je het veilig en leerzaam voor iedereen? Vaak wachten we met rollenspellen als er al veiligheid is opgebouwd in de groep. Maar wanneer je een rollenspel op de goede manier begeleidt, zorgt dat juist voor veel veiligheid, leren en inspiratie. Je leert hoe je deelnemers vrijwillig voor de groep krijgt, hoe je rollenspellen ‘echt’ maakt door de juiste vragen te stellen en hoe je werkt met tegenspelers uit de groep. Je hebt dan geen acteurs nodig en kunt je helemaal richten op het begeleiden. Je leert werken met een herkansing, zodat de oefenaar succes ervaart en de groep het contrast ziet tussen de valkuilen en de goede aanpak.

  • Starten vanuit de pijn
  • Schep nabespreken: verleiden tot leren
  • Veiligheid bieden aan de oefenaar
  • Wat als ze het meteen goed doen?

De successpiraal is een geweldige methode. In deze training heb ik ervaren hoe belangrijk het is om echt met je hart bij de deelnemer te zijn en hoe je deelnemers stap voor stap kunt verleiden om mee te doen aan een rollenspel. Als ze dat eenmaal hebben gedaan op deze manier, willen ze niet meer anders!
– Friso Mout Vakopleiding train de trainer

De herkansing van een rollenspel is een uitkomst. Deelnemers verlaten nu de training met een goed gevoel over hun eigen kunde en oefenen met vertrouwen verder in de praktijk.
– Roos Beelen Vakopleiding train de trainer

Demonstreren

Deelnemers zeggen weleens: ‘Doe jij het dan eens voor!’ En dat is begrijpelijk, want ze kunnen veel leren van een goed voorbeeld. Maar het is ook een behoorlijke uitdaging. Want wat als je het niét goed voordoet en er niet helemaal uitkomt? In de training Evidence-based trainen met de glijbaan ga je die uitdaging aan. Je leert hoe je de kans op succes zo groot mogelijk maakt voor jezelf en hoe je eventuele kritiek uit de groep juist kunt benutten.

  • Een demo spannend en echt maken
  • Kort introduceren, de groep activeren, scherp nabespreken
  • Relaxed omgaan met fouten

Mijn deelnemers vroegen om voorbeeldgedrag, maar ik durfde het zelf niet aan, iets voordoen voor de groep, laat staan een rollenspel begeleiden. Te veel variabelen waar ik geen invloed op had, toch wat onzeker. Deze training heeft me net dat zetje gegeven om wel met de groep een lastige situatie uit te proberen.
– Martine Vecht Vakopleiding train de trainer

Herhaling en extra oefening

De twee werkvormen die je leert tijdens de training Evidence-based trainen met de glijbaan zijn de effectiefste, maar ook de lastigste werkvormen die er zijn voor communicatietrainers. Om ervoor te zorgen dat je elke werkvorm zeker één keer geoefend hebt, ga je het laatste dagdeel weer oefenen. Dan weet je zeker dat je beide werkvormen voldoende onder de knie hebt om ze te durven gebruiken in de praktijk. Door ze daarna regelmatig te oefenen in je eigen trainingen word je er steeds beter in.

Leeromgeving

Bij de training Evidence-based trainen met de glijbaan hoort een elektronische leeromgeving met uitlegfilmpjes, toepassingsvragen en voorbeelden uit echte trainingen. Je ziet hoe Karin een rollenspel begeleidt of een demonstratie geeft. Samen met de training maakt de elektronische leeromgeving het veel makkelijker om het geleerde vast te houden en toe te passen in de praktijk. Ook krijg je praktische checklisten die je helpen om de werkvormen gericht te oefenen.

Groepsgrootte

Bij de training Evidence-based trainen met de glijbaan zit je in een groep van 8 tot 12 deelnemers met 1 trainer.

De training biedt naast inzicht heel concrete tools waarmee je de kracht van rollenspellen in je eigen trainingen optimaal kunt benutten. Het is bovendien erg inspirerend en leerzaam om drie trainingsdagen lang begeleid te worden door een geweldige trainer als Daan Rookmaaker.
– Patrick Slob Vakopleiding train de trainer

Studiebelasting

De training Evidence-based trainen met de glijbaan duurt 2 dagen, van 9.30 tot 17.00 uur. Voor en na de trainingsdagen leer je verder in de leeromgeving. De totale studielast bedraagt 24 uur.

Prijs

Meedoen aan de training Evidence-based trainen met de glijbaan kost € 925. Dit bedrag is vrijgesteld van btw en dekt alle kosten. De training is zonder overnachting, maar natuurlijk kun je een kamer zoeken in de omgeving of op de trainingslocatie.