Didactische werkvormen ontwerpen

Trainingen ontwerpen in sneltreinvaart

Zit je vaak lang te puzzelen op het ontwerp van een training? Vraag je collega’s wel eens om werkvormen, maar levert dat weinig op? Is het soms hard werken om deelnemers mee te krijgen in het programma dat je bedacht hebt? Of denk je dat je meer uit je trainingen kunt halen als je meer structuur had? Dan is de training Didactische werkvormen ontwerpen echt iets voor jou.

Didactische werkvormen ontwerpen

In de 3-daagse training Didactische werkvormen ontwerpen leer je hoe je trainingsonderdelen ontwerpt. Dat doe je met de methode van Karin de Galan. In een paar stappen ga je van de praktijk van de deelnemers naar de opzet van een trainingsmodule. Zo’n ontwerp is de basis voor een geslaagde training: deelnemers gaan moeiteloos mee met jouw programma en leren zienderogen nieuwe vaardigheden.

Doelgroep

De training Didactische werkvormen ontwerpen is bedoeld voor soft skills trainers en voor hard skills trainers. De training is niet geschikt voor procesbegeleiders. We gaan ervan uit dat je minstens HBO werk- en denkniveau hebt.

Opbrengst

Na de training Didactische werkvormen ontwerpen snap je hoe deelnemers leren en kun je dat vertalen in goed opgebouwde trainingsonderdelen. Dat is de basis om soepel en effectief te trainen. De heldere structuur geeft je rust, omdat je weet dat je een goed ontwerp hebt. Tijdens de training krijg je de groep gemakkelijk mee en krijg je zienderogen resultaat. Bovendien kun je focus aanbrengen in het gesprek met de opdrachtgever en werk je aan transfer: deelnemers passen jouw inhoud daadwerkelijk toe in hun praktijk.

Scherp model om te gebruiken als onderlegger voor je eigen trainingen. Hierdoor worden je trainingen sterk afgestemd op de praktijk en perfect didactisch opgebouwd. En de trainers ‘leven’ het model.
– Pieter van der Kruis Vakopleiding train de trainer

Programma

Het programma van de training Didactische werkvormen ontwerpen bestaat uit de volgende onderdelen.

Een training die werkt: de glijbaan en de trap

Waardoor wordt een training een succes? Wat maakt het verschil tussen een passieve groep, deelnemers die enthousiast meedoen maar niet leren en een groep die zienderogen vooruitgaat? Het antwoord zit ‘m in een effectieve didactiek. Met het didactisch model van Karin de Galan start je dicht bij de praktijk van de deelnemers en werk je consequent aan hun ‘willen’ en ‘kunnen’. Elke stap heeft een eigen doel en eigen werkvormen: van glijbaan oefeningen, via de theorie en tussenoefeningen naar de kernoefening.
• Motiveren met de glijbaan
• Stap voor stap laten leren met de trap
• Wat gebeurt er als je een stap mist?

Dicht bij de praktijk: van diagnose naar checklist en ‘kernoefening’

Niets motiveert deelnemers zo goed als een inhoud die aansluit bij hún vragen en problemen. Geen lange PowerPoint of leuke werkvormen, maar een boodschap die iets toevoegt aan hun praktijk! Met het diagnosemodel onderzoek je waar deelnemers nu last van hebben. Daaruit rolt als vanzelf de focus van elk trainingsonderdeel en de checklist waaraan deze deelnemers het meest hebben.
• Een goede diagnose maken.
• Vragen waarmee je dichtbij komt
• Van diagnose naar checklist en ‘kernoefening’

Door deze manier van werken ga ik nu terug naar de kern. Mijn trainingen sluiten beter aan bij de doelgroep en ik werk veel minder hard. Dus echt meer resultaat met minder energie.
Abigael Verspoor Vakopleiding train de trainer

Maak het simpel: werk met creatieve tussenoefeningen

Je hebt net de theorie uitgelegd werkt en de groep gaat aan de slag met een casus. En dan gaat het mis: de deelnemers passen bedroevend weinig toe van wat je net verteld hebt. Dat komt doordat de stap van de theorie naar de toepassing vaak te groot is. De deelnemers hebben kleinere oefeningen nodig om succes te boeken. Met tussenoefeningen zet je die stap. Het leuke van tussenoefeningen is bovendien dat er veel variatie mogelijk is.
• Tussenoefeningen ontwerpen: deelvaardigheden, demonstratie, puzzels
• Creatief ontwerpen door oefeningen ‘op te leuken’

Werk de weerstand weg: start met een glijbaan

Deelnemers zitten niet altijd te wachten op jouw boodschap. Ze ervaren nog geen probleem of denken dat ze toch niks kunnen veranderen aan hun situatie. Dan kun je kiezen uit 3 soorten werkvormen om contact te maken met de pijn van de deelnemers en hun vertrouwen op te wekken.
• Pijn en vertrouwen als voorwaarde om te willen leren
• De eerste 3 minuten: aansprekend starten
• Confronterend starten: de groep laten ervaren wat nog lastig is
• Reflecterend starten: vergelijken van alternatieven

Karins trainingsmodel, dat ik kende uit haar boeken, kwam tijdens de training tot leven en heeft geresulteerd in meer structuur in en een kwalitatieve impuls voor mijn trainingen. Overtrof mijn verwachtingen!
– Marisca van Ommen Vakopleiding train de trainer

Focus in de training: maar een heldere diagnose

Opdrachtgevers hebben soms vage vragen. ‘Doe maar een training over klantgerichtheid.’ Als je daarmee in zee gaat, krijg je geen effectief programma. Ook als je een open training of een vak voor een hogeschool ontwerpt, wil je focus in je aanbod. Met een goede diagnose krijg je de informatie op tafel die je daarvoor nodig hebt.
• De diagnose: met 5 vragen de praktijk op tafel
• Doorvragen bij vage antwoorden
• Psychologische volgorde

Transfer

Veel mensen zijn sceptisch over trainen, omdat ze weinig resultaat zien. En dat klopt ook, want om echt resultaat te boeken, moeten deelnemers tijdens en na de training veel stappen zetten. Laat je er één weg, dan daalt het rendement meteen. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat jouw training daadwerkelijk resultaat heeft?
• Evidence based training: wat zegt de wetenschap?
• Self-efficacy en transfer
• Praktijkopdrachten: ijzeren vuist in fluwelen handschoen

Na de training zat ik in een ware flow en kon ik mijn workshop probleemloos opzetten en vervolgens met veel plezier geven. De deelnemers waardeerden mijn workshop na afloop met een dikke 9, zeiden nog nooit zoveel geleerd te hebben en verwachtten 95% van de leerstof direct te kunnen toepassen.
– Els Jacobs Vakopleiding train de trainer

Praktijkopdracht en feedback

Tijdens de training pas je de stof toe op een eigen ontwerp. Na de eerste twee dagen maak je je ontwerp af. Je mailt dit naar de trainer en krijgt persoonlijke feedback. Zo helpen we je om de stof te vertalen naar je eigen praktijk.

Studiemateriaal

Tijdens de training Didactische werkvormen ontwerpen krijg je concrete checklisten waarmee je in de praktijk aan de slag gaat. We adviseren je om vooraf het boek Trainingen ontwerpen te lezen (als je soft skills traint) of het boek Van deskundige naar trainer (als je hard skills traint). Wanneer je dat doet, heeft de training nog meer impact.

Ik had het boek ‘Trainingen ontwerpen’ al gelezen, maar tijdens deze training begon het pas echt te leven. In de training zijn we echt aan de slag gegaan om je eigen werkvormen te ontwerpen.
– Jack Verreussel Vakopleiding train de trainer

Groepsgrootte

Bij de training Didactische werkvormen ontwerpen zit je in een groep tot 12 deelnemers (met 1 trainer) of tot 16 deelnemers (met 2 trainers).

Studiebelasting

De training Didactische werkvormen ontwerpen duurt 3 dagen. Je maakt een praktijkopdracht. Vooraf lees je het boek Van deskundige naar trainer of Trainingen ontwerpen. De totale studielast bedraagt 32 uur.

Tijdens de training ervaar je meteen ook zelf de werking van het didactische model van De Galan. Bij mij heeft het gewerkt! Ik ben het nu vol enthousiasme aan het toepassen in mijn praktijk. Het helpt mij om mijn deelnemers precies het juiste te leren.
– Jorien van Hout Vakopleiding train de trainer

Prijs

Meedoen aan de training Didactische werkvormen ontwerpen kost €1225 (vrijgesteld van BTW). Dit bedrag dekt de begeleiding, de feedback op je ontwerp, de zaalhuur en de lunch. De training is zonder overnachting, maar natuurlijk kun je een kamer zoeken in de omgeving of op de trainingslocatie.