Online trainen 2

Online variëren met actieve werkvormen

Een onlinetraining kan net zo leerzaam, intensief en fijn zijn als een training in het zaaltje. Met rollenspellen waarin deelnemers oefenen. Met goede discussies, eigen ervaringen van deelnemers en veel interactie.

Maar online trainen is ook een uitdaging, want het hele proces luistert nauwer. Als een training in het zaaltje even iets minder loopt, zie je dat snel en kun je er meteen iets mee doen. Online kunnen de deelnemer ongemerkt hun whatsapp checken, hun beeld uitschakelen en koffie gaan drinken. Je ziet het niet meteen, maar je voelt het wel en daar loop je op leeg als trainer.

Online trainen 2: online variëren met actieve werkvormen

In Online trainen 2 leer je in vijf sessies hoe je in een onlinetraining varieert met actieve werkvormen. Daardoor leren de deelnemers makkelijker en wordt je training afwisselend en uitdagend. De training bouwt voort op Online trainen 1.

De methode van Karin de Galan is didactisch sterk onderbouwd en tot in detail uitgewerkt. Letterlijk biedt het de punten op de i om je programma’s en uitvoering naar het volgende niveau te tillen. In mijn ogen is dit ook de enige methode die vrijwel een-op-een te vertalen is naar online trainingen. Een absolute aanrader dus!
– Harry StoffelenVakopleiding train de trainer

Sessie 1. Actief online: gevarieerde werkvormen

Cases in de chat, filmpjes, A/B vragen, een uitgeschreven voorbeeld – je kunt allerlei werkvormen gebruiken om deelnemers om actief te laten leren. Je leert hoe je die scherp ontwerpt en optimaal gebruik maakt van de online omgeving, zonder dat je allerlei andere programma’s hoeft beheersen.

Sessie 2. Aan de slag in break out rooms

Deelnemers die geen casus hebben of eerst uitgebreid gaan bijkletsen – dat wil je niet als ze in break-outrooms uit elkaar gaan. Hoe zorg je ervoor dat ze meteen en goed aan het oefenen slaan?

Sessie 3. Goed voordoen & relaxed omgaan met fouten

Deelnemers leren veel van een goed voorbeeld. En jij kunt dat geven: ‘Zal ik eens laten zien hoe dat werkt?’ Je leert hoe je een demonstratie geeft en hoe je relaxed omgaat met de fouten die je onvermijdelijk maakt.

Sessie 4. De meerkeuzevraag: online in discussie

De meerkeuzevraag is een heerlijke manier om een trainingsonderdeel te starten. Je legt een casus met vier opties voor en de deelnemers gaan in gesprek. Maar online kunnen deelnemers makkelijk stilvallen. Je leert hoe je een meerkeuzevraag ontwerpt met verleidelijke valkuilen en de discussie uitlokt. Aan het eind kop je je eigen mening in. Iedereen is dan nieuwsgierig naar je uitleg.

Sessie 5. Persoonlijke supervisie: oefen een werkvorm online

Je oefent een van de werkvormen die je hebt ontworpen in een groepje van 3 tot 5 deelnemers. Iedereen probeert een stuk uit en krijgt feedback van elkaar en van de trainer.

In 5 ochtenden heb ik geleerd hoe ik als trainer mijn deelnemers meekrijg. Hoe ik ze direct kan laten oefenen met praktijksituaties, zonder aandacht en tijd te verliezen. Omdat de training online is, heb ik geleerd door naar Karin en Marleen te kijken hoe ik liefdevol kan afkappen, doorpakken en helder theorie kan uitleggen. Kortom een aanrader voor iedere trainer.
Bert LandstraVakopleiding train de trainer

Persoonlijke feedback

Je krijgt twee keer persoonlijke feedback: een keer op het ontwerp van je oefeningen en een keer op het ontwerp van je meerkeuzevraag.

Opname van je supervisie

Je neemt je sessie tijdens de supervisie op. Als je die terugkijkt, veranker je wat je geleerd hebt in Online trainen 2.

Elektronische leeromgeving

Je krijgt een half jaar toegang tot onze leeromgeving met extra uitlegvideo’s, verdiepingsvragen en opnames waarop je ziet hoe Karin rollenspellen begeleidt. Daardoor ga je de stof nog beter snappen en kun je die makkelijker toepassen, online én in het zaaltje.

Training en transfer

Voor de eerste vier bijeenkomsten van Online trainen 2 houd je de hele dag vrij. De plenaire bijeenkomsten duren van 9.30 tot 13.00 uur. We werken in Zoom. Daarna heb je een lange pauze. Van 15.00 tot 17.00 pas je de stof van die ochtend toe in een online oefengroep of je werkt in duo’s aan je ontwerp. De ontwerpen mail je naar de trainer. Die geeft je binnen drie dagen feedback, zodat je het resultaat in de volgende bijeenkomsten kunt gebruiken.

Op de vijfde dag van Online trainen 2 krijg je persoonlijke supervisie.  Dit kan ’s ochtends of ’s middags zijn. De indeling daarvoor bepalen jullie samen in de eerste bijeenkomst. Houd alle dagdelen vrij tot dan.

We trainen volgens de methode die je zelf ook leert gebruiken. Daardoor leer je voortdurend op twee niveaus. Je leert van de inhoud die je krijgt én van wat je ons ziet doen. Aan het eind van elke sessie is vrijwel altijd gelegenheid om daarop te reflecteren en ons te bevragen.

Theorie, uitwerken en doen wisselen elkaar uitstekend af. Karin en Marleen zijn beiden enthousiast en het motto “practice what you preach” is hen op het lijf geschreven. De training is eigenlijk één grote demo waardoor je dus ook zelf direct ervaart wat werkt en hoe dat werkt. Voor mij een feestje om erbij te zijn en mijn trainingen naar een nog hoger plan te tillen!
– Cindy BakkerVakopleiding train de trainer

Voor wie is Online trainen 2 bedoeld?

 Je kunt meedoen aan Online trainen 2 als je eerst Online trainen 1 hebt gevolgd. Daarin heb je geleerd hoe je een online training actief, motiverend en leerzaam maakt door rollenspellen te gebruiken.

Heb je een tijdje geleden de vakopleiding train de trainer afgerond? Dan ben je ook zeer welkom in Online trainen 2. Je frist je oude vaardigheden op en leert die online toepassen.

Groepsgrootte

Bij Online trainen 2 zit je in een groep van 8 tot 12 deelnemers.

Studiebelasting

De studiebelasting van Online trainen 2 bedraagt 40 uur: 10 uur voorbereiding (leeswerk en filmpjes + vragen op de leeromgeving), 20 uur training en 10 uur voor oefen- en ontwerpopdrachten.

Prijs

Meedoen aan Online trainen 2 kost € 1225. Daarvoor krijg je 5 ochtenden onlinetraining, 2 keer persoonlijke feedback van de trainer, 1 opname van een eigen rollenspel, 6 maanden toegang tot de elektronische leeromgeving en praktische checklisten voor het ontwerp en de uitvoering van de werkvormen die je leert.