Omgaan met weerstand

Van de weerstand in de leerstand

Een deelnemer die denkt dat hij alles al kan, elke keer een ‘ja-maar’ op je uitleg, iemand die buiten de boot valt. Hoe pak je zulke storingen aan? Op welke manier krijg je een groep die soepel samen leert? En hoe zorg je voor een goede sfeer ook of juist als er weerstand is?

Omgaan met weerstand

In de training Omgaan met weerstand leer je werken met vijf tools uit de methode van Karin de Galan om deelnemers mee te krijgen. Je leert hoe je verbinding maakt met de deelnemers en hoe je autoriteit pakt. Wanneer je deze technieken inzet, buig je weerstand schijnbaar moeiteloos om en gaan de deelnemers actief leren. Zo verandert weerstand in een cadeautje!

Doelgroep

De training Omgaan met weerstand is bedoeld voor soft skills trainers en voor hard skills trainers. We gaan ervan uit dat je minstens HBO werk- en denkniveau hebt.

Opbrengst

Na de training Omgaan met weerstand ben je niet meer bang voor weerstand. Je kunt lastig gedrag van je deelnemers bijsturen en je kunt weerstand tegen de inhoud laten verdwijnen door een didactische discussie te leiden of door confronterende te starten. Hierdoor train je ontspannen en in contact met de groep.

Een must voor iedere trainer omdat je zoveel effectiever leert omgaan met weerstand. Bovendien geeft het je vertrouwen waardoor je weerstand verwelkomt er niet onbewust voor wegduikt. Heb het al met succes weten toe te passen!
Carla Maessen Vakopleiding train de trainer

Programma

Het programma van de training Omgaan met weerstand bestaat uit de volgende onderdelen.

Autoriteit opbouwen: my castle, my rules!

Je wilt starten, maar twee deelnemers zitten steeds te smoezen. Of iemand kijkt steeds op zijn telefoon terwijl jij je introductie geeft. Wat doe je ermee? Negeren, tot de orde roepen? Voor je het weet ben je de juf of meester – niet echt een fijne start van de training. Als je het goed aanpakt verstevig je juist je eigen positie én het contact met de groep.
• Autoriteit opbouwen
• Werken met je hart bij de deelnemer
• Staan voor je normen en je programma
• Wat doe je met een deelnemer die er zit omdat ‘het moet van de baas’?

Mijn belangrijkste inzicht was: Eerst mijn aannames loslaten en mij echt verdiepen in de ander, om daarna toch uit te komen waar ik oorspronkelijk naar toe wilde. Maar nu met behoud van de relatie met deelnemers.
– Marc Schwencke Vakopleiding train de trainer

Dealen met lastige vragen en eigenwijze deelnemers

Je hebt een helder verhaal, maar een deelnemer is het niet met je eens: ‘Dat werkt zo niet!’ Of: ‘Ik heb altijd geleerd dat het anders zit!’ Als je niet uitkijkt, krijg je een woordenstrijd met deze deelnemer en kijkt de rest toe. Je krijgt een gelijkwaardige verhouding als je de ja-maar ombuigt in een groepsdiscussie. Dan zorgt de weerstand juist voor verdieping en wordt het iets om samen van te leren. Je pakt de autoriteit weer terug door je eigen mening pas aan het eind te geven.
• Van trainer naar procesbegeleider en weer terug
• Advocaat van de duivel spelen
• Informele leiders voorkomen en je autoriteit overeind houden

De eerste drie minuten

De eerste minuten van een training zijn altijd spannend. Daar zit je dan, de groep valt stil, en iedereen wacht op wat je gaat zeggen.  Wat je de eerste minuten zegt kan enorm veel impact hebben. De groep kan meteen voelen: ‘ja, dit is wat we willen leren’. En dat geeft je als trainer vaak weer een ontspannen gevoel.
• ‘Pijn’ oproepen en dichtbij komen
• Geloven in wat je te bieden hebt: vertrouwen opbouwen

Karin zette in de eerste drie minuten al een sfeer neer van vrolijkheid en nieuwsgierigheid. Alle weerstand die er ‘s morgens toch een beetje was (de spanning van een groep enge dingen moeten gaan doen) verdween en wat bleef was een verlangen naar meer.
– Lidwien Boudens Vakopleiding train de trainer

Van weerstand naar leerstand

Bij de confronterende start zet je deelnemers aan het werk met een casus uit hun praktijk. Als je die goed ontwerpt, gaan de deelnemers ter plekke in de fout en ervaren ze dat ze nog dingen te leren hebben (pijn). Als je de oefening goed nabespreekt, ontdekken ze wat er anders kan en krijgen ze vertrouwen in jou als trainer (vertrouwen). Maar hoe houd je ze die spiegel op een veilige manier voor? Hoe bereik je dat het even au doet en dat iedereen daarna in de leer- en experimenteerstand komt?
• Een spannende en herkenbare situatie schetsen
• ‘Hoe zorg je ervoor dat …’ Uitdagen met een concreet doel
• Scherp nabespreken: verleiden tot leren
• Veilig maken voor oefenaar en observanten

Zwarte schapen: lastige deelnemers bijsturen

Een deelnemer die steeds te laat komt, die geen feedback geeft of juist veel te veel, te vaak antwoord geeft of helemaal nooit… Je krijgt er kromme tenen van. Maar hoe spreek je zo iemand aan en waarom is dat belangrijk?
• Omgaan met een zwart schaap
• Confronterend coachen: hard op de boodschap, zacht voor de relatie
• Professionele liefde voelen

Studiemateriaal

Bij de training Omgaan met weerstand krijg je een uitgebreide map mee naar huis met achtergrondteksten en checklisten.

Groepsgrootte

Bij de training Omgaan met weerstand zit je in een groep van 8 tot 12 deelnemers met 1 trainer.

Studiebelasting

De training Omgaan met weerstand duurt 2 dagen. Van te voren lees je de theorie door. De totale studielast bedraagt 16 uur.

Prijs

Meedoen aan de training Omgaan met weerstand kost €750 (vrijgesteld van BTW). Dit bedrag dekt de begeleiding, de zaalhuur, de lunch en het studiemateriaal. Als je blijft overnachten, betaal je zelf voor een kamer.